Nobina har gitt Volvo frist til neste fredag med å komme med tiltak for at bussene skal kunne brukes på vinterføre i Tromsø.
- LES:
- LES:
Det er kommet frem etter møter i går og i dag mellom Volvo, Nobina og de tillitsvalgte.
Magnar Nilsen i Nobina sier kravet til Volvo er klart og fristen selskapet har gitt er kort.
– Vi er nødt til å ha busser som håndterer vinterføret her i Tromsø, det betyr at de må kunne takle glatte veier og bratte bakker. Det er ikke holdbart med busser som verken sjåfører eller publikum kan stole på, sier Nilsen.
Må bedres – eller byttes ut
Dersom Volvo ikke kommer opp med en løsning – kan det ende med at hybridbussene må byttes ut.
– Dersom det ikke kan gjøres forbedringer slik at bussene fungerer på vinterføre, så kan vi heller ikke ha hybridbusser her, sier Nilsen.
- LES:
Volvo har vært i Tromsø og testet ut bussene ved å kjøre i bakker og på vinterføre.
– Nå har jo vi allerede prøvd bussene i et år, og det er ingen grunn til ikke å stole på det våre sjåfører rapporterer om av svakheter. Men det er jo greit at Volvo får oppleve problematikken selv, så unngår vi å bli mistrodd på det, sier Nilsen.
Nilsen understreker at det ikke er noe feil på bussene som sådan, men at busstypen ikke er egnet på føret i Tromsø – med mindre den blir utbedret betraktelig.
Sjåfører frykter bussene
Sjåførene selv har liten tro på at det er mulig å utbedre bussene i den grad det er nødvendig for at de skal kunne takle vinterføret i Tromsø.
– Jeg tror ikke det mulig å utbedre bussene i den grad. Tiltakene som er nevnt vil ikke gjøre bussen motorsterk nok i bakkene – og det er der problemet ligger, sier Karl Morten Andersen, som er sjåfør og tillitsvalgt i Nobina.
- LES:
- LES:
Andersen sier mange sjåfører rett og slett frykter å kjøre hybridbussene. Han forventer at bussene nå byttes ut.
– Publikum viser også betydelig skepsis til bussene. Vi håper vi får et arbeidsverktøy som gir oss mulighet til å utføre jobben på en trygg og betryggende måte, sier Andersen.