Hopp til innhold

– Bussene er ikke brukbare

Denne uken er Volvo i Tromsø for å teste de uhellsutsatte hybridbussene, de mener blant annet at kjettingpåbud er unødvendig. – Det er vi sjåførene som er ekspertene, mener tillitsvalgte.

nobinautfor

Da denne bussen kjørte utfor i Tromsø tidligere i januar, var det ikke det første tilfellet.

Foto: Eskil Mehren / NRK

– Disse bussene har ingenting på veiene å gjøre, og jeg tror også hele Tromsøs befolkning føler seg veldig ubekvemme med bussene når de ikke klarer å kjøre opp bakkene, sier tillitsvalgt Carl Morten Andreassen i Nobina.

Andreassen representerer de sjåførene som er medlemmer i Yrkestrafikkforbundet. Sjåførene står samlet bak uttalelsen, og konklusjonen deres er klar etter flere uhell med bussene så langt i år.

– Slik det er i dag, er vi sjåførene veldig entydige på en ting, nemlig at bussene må bort.

(Artikkelen fortsetter under)

carl morten andreassen

Tillitsvalgt Carl Morten Andreassen er klar på at bussene må vekk.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

Krever bedre kontroll over bussen

Verkebyllen skal ha vært problemer idet hybridbussene skifter fra elektrisk drift til dieseldrift. I vekslinga stanser bussen opp, og bussen begynner å spinne i bakker.

– Så vårt minstekrav er at vi får en girkasse som vi kan styre selv, slik at vi vet at det er kraft tilgjengelig, sier Andreassen.

Volvo undersøker bussene

Denne uken er representanter fra Volvo i Tromsø for å undersøke bussene. Sammen med Nobina og sjåførene skal de prøve å komme fram til løsninger for bussproblemene i Tromsø.

– Men vi ser vel ikke for oss at de kan gjøre noen tiltak med bussene, og at de da fortsatt har den miljøprofilen de var anskaffet for, mener Andersen.

Ikke fornøyd med Volvos forslag

Onsdag skal Volvo legge fram sin endelige konklusjon etter testingen i Tromsø. I følge sjåførene, skal ikke de foreløpige løsningsskissene være noe de kan leve med.

Volvo har også uttalt at det ikke er nødvendig med kjettingpåbud for hybridbussene, til tross for at Yrkestrafikkforbundet mener både sjåførene og passasjerene vil føle seg tryggere med kontinuerlig kjettingbruk.

– Vi sjåfører bruker bussene til daglig. Det er vi som er ekspertene på bussene, og vår konklusjon etter å ha brukt bussene i ett år er at de ikke er brukbare, sier Carl Morten Andersen.