– Det er faktisk et bevis på at Agder-fylkene er blant de som har kommet lengst i arbeidet mot kontantfrie busser. Derfor er nok Agder også et av de dyreste fylkene. Men resten av landet følger nok etter.
Vil ha kontantfrie busser
Det sier bussjåfør og regionleder i Yrkestrafikkforbundet, Heidi Feyling, etter at prisen for enkeltbilletter i Stor-Kristiansand nå er oppe i 35 kroner.
Også for kortløsninger har prisene steget, men reiser du med flexikort kommer prisen ned i 22 kroner per tur.
– Vi gir vår fulle støtte til AKT (Agder kollektivtrafikk), så lenge de har gode produkter som de kan tilby til de som kjører mye med buss. Vi ønsker selvfølgelig å fjerne problematikken med kontanthåndtering. Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet gjør så godt de kan for å få kontantene vekk, og dette er et stort steg på veien, sier Feyling.
Håpet er at flere av busspassasjerene vil gå over på betalingsløsninger som gir mindre kontanter i bussene.
– Jeg synes det er viktigere å belønne de som reiser ofte med kollektiv transport. Det er veldig enkelt i dag å få kjøpt seg et kort. Å kjøpe seg et flexikort, et verdikort eller et annet produkt, det er fort gjort, sier Feyling, som håper på kontantfrie busser så fort som mulig.
Mindre å rane
Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk sier det er tid å spare på å få vekk pengene fra bussene.
– Det vi ønsker er å få folk over på kortprodukter. For hver eneste transaksjon som gjøres på bussen så tar dette tid. Med mange hundre av- og påstigninger i løpet av en dag hvor folk skal veksle også videre, så er det klart det går mye fortere og det vil komme oss alle til gode hvis vi bruker kort, sier Wiken.
– I tillegg har vi hatt en del ranssituasjoner i Kristiansand, legger hun til, som argument for at kontantene bør vekk.
- SE OGSÅ: Bussjåfører frykter for livene sine
Fra AKT har det tidligere blitt uttalt at å sette opp bussprisene også er et forberedende tiltak for å finansiere busstilbudet, dersom Kristiansand mister opp mot 60 millioner kroner i belønningsmidler for å ikke ha lyktes med å få biltrafikken ned på regjeringens ønskede nivå.
– Må belønne trofaste busspassasjerer
For fylkesordfører Terje Damman (H) i Vest-Agder er ikke landets høyeste priser på enkeltbilletter for buss i Kristiansand noe som bekymrer.
– Det har i hvert fall ikke det største fokuset. Det er den jevne og stabile brukeren som er den det er viktigst å ha et godt tilbud for og et prisnivå det er akseptabelt for, sier Damman.
– I mindre grad ha fokus på den som helt sporadisk bruker bussen, sier Damman til NRK.
143 kroner Kristiansand - Arendal
Buss mellom Kristiansand og Mandal koster nå 88 kroner. Kristiansand - Arendal ligger på 143 kroner.
Kirsten Andrea Prydz tar ofte buss mellom Arendal og Kristiansand, og synes det er i dyreste laget.
– Jeg synes de kunne gjort det litt mer vennlig å være i trafikken kollektivt. De burde kanskje ha senket prisene litt hvis folk skal velge det (busstransport), sier Prydz til NRK.
Hør flere negative reaksjoner på prisøkningen i radiosaken: