Flertallspartiene i Stavanger går nå inn for å utgreie rushtidsavgift i byen. Forslaget vil bli fremmet i formannskapet torsdag.
Regjeringen er ikke fornøyd med at regionen legger opp til en liten vekst i biltrafikken, og samferdselsministeren krever nullvekst i biltrafikken, til tross for den sterke folkeveksten.
– For å få til dette må alle virkemidler vurderer, også rushtidsavgift, sier varaordfører Bjørg Tysdal Moe (KrF).
– Må bruke alle tilgjengelige virkemidler
– Vi må gi signaler til sentrale myndigheter om at vi går for nullvekst, og at vi vil bruke alle tilgjengelige virkemidler for å få til dette i vår by. Da må vi også vurdere rushtidsavgift, sier hun.
- LES: Kan doble bompengene i rushtiden
- LES: Kan bli rushtidsavgift på all kollektivtrafikk i Oslo-området
- LES: Nå blir det rushtidsavgift
Rushtidsavgift, eller tidsdifferensierte bompenger som det også kalles, har tidligere blitt prøvd ut i andre norske byer.
Tror befolkningen ser nødvendigheten
– Det er noe som har virket andre steder, og da må vi også være villige til å vurdere det. Jeg ser på rushtidsavgift som en annen form for bompengefinansiering. Det er vi jo vant med. Vi må finne ut hva som fungerer for oss, sier Tysdal Moe.
Nå venter hun at formannskapet stemmer for å utrede virkemiddelet på torsdagens formannskapsmøte.
– Jeg er nokså sikker på at vi skal få et flertall for å vurdere rushtidsavgift nettopp for å gi et klart signal til samferdselsministeren om at vi går for nullvekst. Jeg tror befolkningen ser at vi er nødt til å ha restriksjoner, sier hun.