Hopp til innhold

- Det er lavstatus å ta bussen

Den sterke satsingen på kollektivtrafikk i Rogaland har så langt ikke gitt særlige resultater. – Vi trenger en kvalitetsendring for å få flere til å ta buss, mener trafikkforsker.

Busser på ruten

Foreløpige tall for 2010 viser en stagnering i antall bussreisende.

Foto: Hans Magnar Lien

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at bussens markedsandeler har gått ned de siste årene, til tross for økning i antall reisende.

– Kollektivtransporten, med unntak av Jærbanen, har ikke særlig høy status i vår region, sier trafikkekspert og forskningsdirektør ved IRIS, Gottfried Heinzerling.

Han har nå gått fra å være bussoptimist til realist med tanke på fremtiden.

– Det er en kompleks fremtid, og jeg har blitt mer realistisk med tanke på kollektivtransporten. På mange måter jobber kollektivtransporten i motvind, sier han.

– Buss er sosialt betinget

Trafikktallene for de ti første månedene i 2010 viser også en nedgang. Seks av ti måneder hadde langt færre reisende i fjor enn året før, og markedsandelene er fallende.

Utviklingen står også i sterk kontrast til den voldsomme kollektivsatsingen i Rogaland de siste årene. Det har blitt gitt økte bevilgninger, nye busser og flere kollektivfelt.

– Å bruke buss har blitt sosialt betinget, og vi trenger en kvalitetsendring. Med den markedsandelen som er nå er det de under 18 år, innvandrere og andre med beskjedne inntekter som velger bussen, mener Heinzerling.

– Velger det som er mest effektivt

Politikerne har lagt til grunn en vekst i busstrafikken på over fire prosent årlig. Ifølge tall fra Kolumbus ser det ut som om veksten er på rundt 1.5 prosent i 2010.

Kommunikasjonssjef i Kolumbus, Cecilie Dybdahl Birkeland, mener at folk velger det fremkomstmiddelet som er lettest.

– Så lenge folk har et godt alternativ med bil, krever de at bussen skal være effektiv før de ser på det som et reelt alternativ, sier hun.