Det tar tid å venne folk i Stavangerområdet til å ta buss til jobben på Forus. Det viser en gjennomgang av 13 såkalte x-bussruter som Rogaland kollektivtrafikk har gjennomført.
Alt i alt registrerte de 13 rutene 445.000 reiser i første halvår i år. Det er 7,5 prosent flere enn året før. Svært mange av passasjerene bruker bussen hver dag.
Gamle ruter frister mest
Flest reiser med de eldste rutene. Ruten X30 fra Hundvåg via Stavanger sentrum er den mest populære med rundt 30 passasjerer i gjennomsnitt pr. avgang. Også X60 på strekningen Stavanger-universitetet-Sandnes viser en god utvikling.
Begge disse rutene har vært kjørt siden 2003.
For de nyeste rutene, som ble oppretta i 2009, er oppslutningen langt lavere. Flertallet av disse har under 10 reisende i gjennomsnitt pr. tur.
Disse rutene ble opprette etter en kartlegging av hvor de som jobber på Forus, bor.
Kutter avganger
Passasjertallet varierer også svært mye fra avgang til avgang. Særlig seint på ettermiddagen er det få som reiser. Rogaland kollektivtrafikk ønsker derfor å kutte ut en del av disse:
- X76: Avgangen kl 17:30 fra Forus til Randaberg
- X77: Avgangene 17:25 og 17:55 fra Forus til Tananger
- X78: Alle avganger utenom to hver vei pr. dag til og fra Ganddal
- X79: Avgangene 16:54 og 17:24 fra Forus til Saarlia
Fylkesrådmannen støtter forslaget trass i at rutene har vært i drift i kort tid og ikke har fått tid til å innarbeide seg.
Opp til 200 kroner pr passasjer
For det koster å få folk til å kjøre kollektivt. Ingen av de 13 rutene går med overskudd.
Den minst lønnsomme er X77 fra Tananger til Forus. Her subsidierer fylkeskommunen hver passasjer med 200 kroner hver gang vedkommende reiser. Den mest lønnsomme ruta er X60 Stavanger-universitetet-Sandes. Her er det offentlige bidraget 9 kroner pr. passasjer pr. tur.
På rundt halvparten av rutene sponser fylkeskommunen hver passasjer med 100 kroner eller mer.
Sjekk hva fylkeskommunen betaler pr. passasjer pr. tur:
Fornøyde reisende
Rogaland kollektivtrafikk har også spurt de reisende på de sju nye rutene, som ble oppretta i 2009, hva de synes om tilbudet. I følge kollektivselskapet er de som bruker bussene godt fornøyde med både avganger, traseer, sjåfører og komfort. De stoler også på at de kommer fram til jobben i tide.
Halvparten av de spurte sier at de har slutta å kjøre bil til jobben etter at de nye rutene kom.
De er likevel fortsatt ganske få. Rogaland Kollektivtrafikk mener derfor at det trengs tålmodighet og mer markedsføring for å få flere til å velge bussene.