Hopp til innhold

Veiskiltene på E18 kan ikke vise 70

Den nye hastigheten på E18 kan foreløpig ikke vises. Grunnen er at de elektroniske veiskiltene ikke kan vise sjutall.

Elektronisk veiskilt

De elektroniske veiskiltene på E18 Drammensveien har ikke lamper som er plassert i samme form som et sjutall, derfor kan de ikke vise den nye fartsgrensen 70 kilometer i timen.

Foto: Poppe, Cornelius / Scanpix

I forbindelse med at Samferdselsdepartementet bestemte seg for å fjerne miljøfarstsgrensen, og sette den nye faste hastigheten til 70 kilometer i timen, har Statens vegvesen fått en ny utfordring.

E18 Drammensveien er en av strekningene som har hatt miljøfartsgrense. På strekningen vises fartsgrensen på elektroniske veiskilt. Disse skiltene kan kun vise hastighetene 50, 60 og 80 kilometer i timen.

– Årsaken er at da vi bestilte disse skiltene var det ikke var aktuelt med 70-soner. Derfor er det ikke plassert lamper i skiltene som kan vise sjutall, sier seksjonsleder Marianne Koller ved trafikkseksjonen på veiavdeling Oslo i Statens vegvesen.

Uvisst når 70-skilt kommer på plass

Ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa var det meningen at den nye fartsgrensen skulle være på plass i løpet av få uker, men den nye problemstillingen kan føre til forsinkelser.

– Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre endringer i skiltene vi allerede har ute eller om vi må bestille nye. Vi skal ha et møte med Vegdirektoratet på onsdag, og da vil vi få vite mer om hvordan vi skal løse dette, sier Koller.

Det er også usikkert hvor mye det vil koste å få veiskilt på E18 som kan vise 70 kilometer i timen.

Vil ha elektroniske veiskilt på alle veier

Inger Elisabeth Sagedal

Inger Elisabeth Sagedal.

Foto: Erik Norrud/NAF

Skiltene på ring 3 og riksvei 4 vil også bli byttet ut, men strekningene vil ikke få elektroniske skilt.

NAF er uenig i Samferdselsdepartementets bestemmelse om 70-sone. De ønsker også elektroniske veiskilt til alle veiene som har hatt miljøfartsgrense.

– Man har lov til å regulere fartsgrensene ut fra lokale miljøutfordringer etter Forurensningsloven. NAF mener at myndighetene burde skaffe elektroniske veiskilt hvor man kan justere fartsgrensen når det er nødvendig. Da kommer bilistene også til å følge fartsgrensen, sier kommunikasjonssjef i NAF Inger Elisabeth Sagedal.