Hopp til innhold

Eidsvolltunnelen stengt i flere måneder

Nordre løp i Eidsvolltunnelen kommer til å være stengt i flere måneder etter en brann. Et brannfarlig stoff kan være årsaken til de store skadene.

Brann Eidsvoll

Brannen oppstod etter at en personbil kjørte inn i veggen, og spredde seg senere til isolasjonslaget i taket. Det førte til store skader i tunellen.

Foto: Vegard Lien / NRK

Brannen oppstod etter at en personbil kjørte inn i veggen, og spredde seg senere til isolasjonslaget i taket.

En person mistet livet i ulykken, og tunnelene fikk store skader. Trolig må taket i tunnelen rives, og det nordre løpet blir stengt i flere måneder.

– Bilen har truffet betongelementene med en sånn kraft at de er skjøvet bakover og avdekket isolasjonen. Da bilen begynte å brenne, tok også isolasjonen fyr, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Vi bygger tunellene våre for å tåle en normal påkjenning, men i dette tilfelle er det snakk om en ekstrem påkjenning.

Brannfarlig stoff i tunellen

Tunnelen er isolert med PE-skum, et brannfarlig stoff som finnes i bortimot 200 norske veitunneler. Og som også brukes i tunneler som bygges i dag.

– Vi isolerer med dette for å hindre vann i veibanen. I tillegg hindrer det at det dannes is, og fjellet sprekker, sier Lars Erik Hauer, direktør i vei- og transportavdelingen i Statens vegvesen.

Lars Erik Hauer i Statens Vegvesen

Lars Erik Hauer i Statens vegvesen.

Foto: Lotte Olsen / NRK

PE-skum har vært benyttet til vann- og frostsikring i norske tunneler siden 1975 og løsningen har vært mye billigere enn full utstøping, som brukes i tunneler i Mellom-Europa.

Ekstremt tilfelle

I 1987 kom det restriksjoner på å bruke skummet uoverdekket i Norge, og for få år siden varslet Statens vegvesen at de ønsket å få slutt på bruken av PE-skum.

– Da vi begynte med isolering viste det seg at dette var godt egnet, men senere har vi erfart at det er brennbart. Og da har vi vært nødt til å sette i gang tiltak for å hindre at isolasjonen tar fyr, sier Hauer.

– Hvilke tiltak er det snakk om?

– Dekke til med sprøytebetong slik at det skal tåle påkjenning med tanke på påkjørsler, og slik at isolasjonen ikke antennes.

Forsøk viser nemlig at selv om man dekker PE-skummet med seks cm betong er det ikke nok, skummet tar fyr innenfor betongen. Det er nødvendig å dekke til det brannfarlige stoffet med åtte cm betong med armering og plastkuler for at skummet ikke skal ta fyr.

Men ifølge Hauer tyder alt på at det er trygt å kjøre gjennom tunnelene.

– Det som er spesielt med tilfellet i Eidsvolltunnelen er at kreftene som konstruksjonen i tunnelen ble utsatt for var så voldsomme at beskyttelsen sprakk. Dermed tok isolasjonen fyr.

Se video: Vanskelig slukningsarbeid i tunnelen etter brann

Video Eidsvolltunnelen stengt i flere måneder

Deutsche Montan Technologie undersøkte tunnelen i 2005 og gav karakteren «poor». Spesielt trakk de frem toveistrafikk uten skille og dårlig brannredning som bekymringsverdig.

Håper å åpne før påske

Det er et håp om å åpne begge løpene i Eidsvolltunnelen innen påske.

Inntil da vil trafikken gå i begge retninger gjennom det vestre løpet og fartsgrensen vil bli redusert til 50 kilometer i timen.