17 prosent flere biler i indre by og ingen økt kollektivandel. Det er situasjonen om 20 år hvis vei- og kollektivsatsingen skjer i tråd med det lokale kompromisset i Oslo og Akershus, ifølge beregninger fra Statens Vegvesen.
Vegvesenet vil redusere trafikken
Uten noen Oslopakke øker biltrafikken enda mer, men det finnes måter å snu trenden på. Vegvesenet har selv lansert et alternativ der store veiprosjekter kuttes til fordel for enda mer kollektivtrafikk og der det innføres rushtidsavgift. Da vil biltrafikken i sentrale deler av Oslo gå ned med tre prosent.
En slik endring må bli konsekvensen når Stortinget nå ber om en klimavurdering av Oslopakke 3. Det sier leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.
- Vi mener at en slik utredning bør føre til at man får mindre av de store veiprosjektene som er planlagt i Oslo pakke 3 og at man får mer satsning på miljøvennlige transportformer som kollektivtrafikk og gang- og sykkeltrafikanter, sier Haltbrekken.
- Ser allerede tegn til økte utslipp
- Men nå trekker jo dere konklusjonene før utredningen er gjennomført?
- Jo, men vi ser allerede nå klare tegn på at den Oslopakke 3 som er vedtatt av politikerne i Oslo og Akershus vil føre til en betydelig større økning i utslipp av klimagasser særlig i indre by i Oslo, enn det forslaget fra for eksempel jernbaneverket og Statens vegvesen vil gjøre, sier Haltbrekken.
- Bevissthet rundt klima har økt
- Men lokale myndigheter hevder at dersom noen nå begynner å tukle med pakka vil alt smuldre opp, og da vil det ikke skje noen ting. Hva tenker du om det?
- Her er det snakk om investeringer på mange milliarder kroner, så politikerne i Oslo bør nok være åpne for at vi tar en skikkelig diskusjon på om det man har valgt er det riktige eller ikke, sier Haltbrekken.
Det er i innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomitéen alle partier unntatt Fremskrittspartiet åpner for å endre pakken i mer klimavennlig retning. Arbeiderpartiets Truls Wickholm er saksordfører.
- Det er en erkjennelse av det klimaforliket som ble vedtatt på Stortinget. Bevisstheten rundt klima har økt sterkt de siste årene. Dette er en utfordring som blir tatt på alvor av alle unntatt ett parti, sier Wickholm.
- Mange bra klimaeffekter
- Hva skjer dersom klimaeffekten av Oslo pakke 3 slik den foreligger viser seg å ikke være god nok?
- Da må vi snakke med partene. Alle partier utenom ett parti har nå sagt at vi må ta klimaet på alvor. Transport står for 30 prosent av klimautslippene i Norge og da er det klart at vi må gjøre ting for at utslippene også fra den sektoren skal gå ned, sier Wickholm.
Wickholm synes det er vanskelig å si om Oslopakke 3 slik den foreligger i dag er god nok klimamessig.
- Oslopakke 3 har veldig mange bra klimaeffekter i seg. Spørsmålet er bare om det er godt nok, det må vi diskutere i det videre arbeidet, sier Wickholm.
- Statens vegvesen allerede har konkludert med at den ikke er god nok. Hva tenker du om det?
- Ja, det har jeg registrert, men jeg ønsker ikke å kommentere det fra mitt ståsted nå, sier Wickholm.
Les også: