De siste ti årene har franskmannen fullstendig dominert rally-VM med 74 enkeltseirer og åtte VM-titler.
I årets tredje siste VM-runde på hjemmebane i Frankrike neste helg, sikrer Loeb trolig sin niende tittel på rad.
Men i 2013 toner han ned satsingen. Det betyr samtidig større sjanser for førere som Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen og ikke minst norske Petter Solberg og Mads Østberg.
Ifølge kartleser Daniel Elena skal duoen delta i åpningsrunden i Monte-Carlo midt i januar. De påfølgende tre til fem løpene går uten Citron-stjernen på start.
– Sebastien Loeb og Daniel Elena akter ikke å forsvare VM-tittelen i 2013. De vil kun delta i et redusert program neste sesong, heter det i en pressemelding fra Citroën.
- Les også:
Hirvonen overtar
Finnen Mikko Hirvonen fortsetter å kjøre for den franske bilfabrikken. Det er varslet at han og kartleser Jarmo Lehtinen vil ta over som førsteførere neste år.
– Mikko og Jarmo har nå blitt helt innlemmet i teamet. De har vist at de har nivået og erfaringen som trengs for å ta det siste steget og bli de naturlige lederne av laget vårt, sier teamsjef Yves Matton
Hirvonens nye lagkamerat vil bli annonsert i god tid før neste års VM. Et sponsorsamarbeid med arabiske Abu Dhabi sørger for Khaleed al-Qassimi i en tredje bil.
Citron utreder muligheten for å samarbeide med Loeb om en framtidig racingsatsing (WTCC).
Loeb har vunnet sju av ti VM-runder når tre løp gjenstår i rally-VM i år.
Les også:
Hyundai kommer tilbake
I dag ble det også bekreftet at den sør-koreanske bilfabrikken Hyundai igjen ønsker å delta i rally-sirkuset - muligens allerede neste år.
Det betyr at det vil bli så mange som fem fabrikker i neste års VM. Citroën, Ford, MINI og Volkswagen er allerede klare for et nytt år i WRC-klassen.
– WRC er anerkjent som en av de mest dramatiske sportsseriene i verden. Det er et opptog fylt med spenning og dynamikk, sier markedsføringsdirektør i Hyundai Motor Europa, Mark Hall til wrc.com.
Bilfabrikkanten deltok i WRC for første gang i 1998, og lanserte sin første fullblods rallybil, basert på modellen Accent, to år senere.
De ga opp sin deltakelse i motorsportverden mot slutten av 2003-sesongen, men ytret samtidig et ønske om å returnere til sirkuset med sitt eget fabrikklag.
Ytterligere detaljer rundt satsingen, samt kunngjøring av hvilke førere teamet vil knytte til seg, er ventet å bli lansert om kort tid.
(NRK/NTB)