Hopp til innhold

- Har veldig dårlig vinterberedskap

Den eneste losbåten som tåler is i Ytre Oslofjord ligger på Hvasser i Vestfold. Det går på sikkerheten løs, ifølge losbåtførerne.

Losene krever bedre beredskap. Tv-reportasje fra 29.01.2013.

Losene krever bedre beredskap

Losene på Hvaler mangler en båt som tåler is. Når Oslofjorden fryser på får de ikke utført oppdrag eller andre tjenester.

Losbåtfører Lars Edholm har utført dagens oppdrag med en lånt båt som tåler havisen.

Den ligger vanligvis på Hvasser i Vestfold, og er den eneste losbåten i Ytre Oslofjord som kan brukes når isforholdene blir vanskelige.

– Den fikk vi hit på søndag. Vi deler den med losstasjonen på Hvasser. Er det mye is begge steder må losene dirigeres dit, forteller Edholm.

– Må skaffes materiale som kan brukes på vinteren

Tidligere var det tre isbrytende losbåter i Oslofjorden, men i 2001 ble de solgt. Ifølge Edholm ble salget begrunnet med at forskerne spådde at det ikke skulle bli noe mer is i fremtiden.

– Det ser vi jo at det har blitt. Vi følger at vi har veldig dårlig beredskap når det gjelder å kjøre los, sier han.

(Teksten fortsetter under bildet)

Den eneste "isbåten" i Ytre Oslofjord

Dette er den eneste isbrytende båten i Ytre Oslofjord for øyeblikket.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Følgene av dette er at det kan bli ventetid. For vi rekker ikke begge sidene av fjorden med én båt når det er is. Redningsselskapet har heller ingen fartøyer som er isgående, forteller Edholm og beskriver beredskapen i Oslofjorden for "veldig dårlig".

Når situasjonen er slik, er det bare en ting å gjøre, ifølge Edholm.

– Det må skaffes frem materiell som kan brukes på vinteren. Det er ingen annen løsning enn det, sier han bestemt.

– Uten den båten har vi ingenting. Da er det stengt!

Losoldermann i Oslofjorden, Elise Rusten, sier til NRK at hun er klar over losenes arbeidssituasjon.

Elise Rusten

Losoldermann i Oslofjorden, Elise Rusten.

Foto: Kystverket

– Vi har et jevnt påtrykk til myndighetene for å redgjøre og se på muligheten til å anskaffe fartøy som kan gå i isen, forteller hun.

– Arbeidssituasjonen er ikke optimal. Desverre blir det forsterket ved at Redningsselskapet ikke har noen isgående fartøy som kunne ha hjulpet oss. Totalt sett er det ikke bra, oppsummerer Rusten.

Enn så lenge må losstasjonene i Oslofjorden klare seg med en isbrytende båt på deling.

– Uten den har vi ingenting, da er det stengt, konkluderer losfører Edholm.