Hamen, som i årevis ble liggende som et miljøproblem på svensk side i Iddefjorden ble slept inn til havna i Hirtshals den 8. november i fjor.
Skipet har, etter at det ankom Hirtshals havn, ligget nær Hirtshals Yards.
I går ble Hamen slept til dokk for nærmere inspeksjon.
Det store spørsmålet er om det 242 fot lange og 36 fot brede skipet ender som et flytende museum, eller om det skal hugges.
Eierne av Hamen holder alle muligheter åpne for skipets videre skjebne.
- Jeg har foreløpig ingen kommentar, sier Stiftelsen MS Hamens talsmann Arne Øistein Holm til NRK tirsdag ettermiddag.
Les også:
"Den første frivillige hånd"
Den tidligere danske sjømannen Tommy Andersen, har helt siden Hamen kom til Hirtshals den 8. desember 2012 valfartet langs bryggene og ombord i skipet, for å bli bedre kjent med det.
Til NRK sa Andersen den 13. januar i år, at han synes det var trist å se hvordan skipet hadde forfalt.
Han sa også at han, i likhet med flere andre tidligere sjøfolk han hadde snakket med, kunne tenke seg å ta et tak ombord, for å bidra til å redde skipet.
- Ville det ikke også se godt ut på forsiden av norske aviser med overskriften "Første frivillige hånd til Hamen er Dansk", sa Tommy Andersen til NRK.no tidligere i år.
Les også:
- Ikke realistisk
Men om Tommy Andersen var skeptisk til om Hamen kunne reddes tidligere i januar, er han nå uten håp om redning for Hamen etter besøk i dokka i går og i dag.
- Det jeg kan si, er at jeg ikke står på listen over frivillige lenger.
Selv om man har gode ideer, så må en dog kunne se med realisme og fornuft på dette prosjektet, sier Tommy Andersen til NRK.no.
Han mener eierne av Hamen har helt urealistiske planer, hvis de mener at skipet skal kunne seile igjen.
- Da ville det være rimeligere å bygge en kopi, sier Tommy Andersen til NRK.no.
100 millioner til oppussing
Under dagene i dokka, slår Tommy Andersen fast, at flere av de håndverkerne han har snakket med uttrykker skepsis til, om dette skipet kan pusses opp.
Andersen peker på, at saltinnholdet i Iddefjorden (brakkvann red.anm) må være lavt, der Hamen har ligget i mange år, fordi trykkspylingen av båten gikk greit og viste bra stål under vannlinja jevnt over.
Overbygningene er imidlertid helt ødelagt, og det lekker vann ut av skroget time etter time, noe som gir et signal om hva slags stand skroget er i, ifølge Tommy Andersen.
- Jeg snakket med en mekaniker i dokka, og han mener det skal masse materialer til, mye verktøy, mange arbeidstimer og annet. Dette må komme på toppen av all frivillig hjelp prosjektet eventuelt kan få, sier han.
Prisen mekanikeren anga på å restaurere Hamen lød på 100 millioner, forteller den tidligere sjømannen til NRK.no.
- Jeg må ærlig innrømme at mine drømmer om å få se Hamen, som et museumsskip har fått en knekk, sier Tommy Andersen.