Hopp til innhold

Hamen får ikke Riksantikvar-støtte

Hamens eiere åpner for å fullføre bevaringsplanene for skipet, men Riksantikvaren vender tommelen ned for prosjektet.

MS Hamen i slep under Svinesundbruene

FREMTID SOM SPIKER ELLER MUSEUM? MS Hamen i slep under Svinesundsbruene den 7. desember i fjor på vei til Danmark.

Foto: NRK

Det norske skipet MS Hamen, som i årevis har ligget som en verkebyll på svensk side av Iddefjorden, ble slept til havna i Hirtshals i Danmark via Halden den 8. desember i fjor.

I Sverige mente man at det norske skipet var en miljørisiko, der det lå i et naturreservat i grensefjorden mellom Norge og Sverige.

Det lå i kortene at skipet skulle fjernes for enhver pris, og det svenske skatteverket jobbet med saken, men stiftelsen bak Hamen kom de svenske myndighetene i forkjøpet, og fjernet skipet på egenhånd.

Les også:

Riksantikvar Alexander Ytteborg

UAKTUELT Å STØTTE HAMEN. Alexander Ytterborg hos Riksantikvaren er avvisende til ytterligere engasjement i MS Hamen.

Foto: NRK

- Har ikke vernestatus, får ikke penger

Det er en norsk stiftelse, som er eiere av MS Hamen, og intensjonene har i følge eierne vært at Hamen skulle bli et flytende museum.

I desember 2010 fikk eierne av skipet 450 000 kroner fra Riksantikvaren til sikring av skipet, men i mars året etter sank Hamen etter en plutselig lekkasje, men ble reddet opp igjen.

Riksantikvaren varslet så senere i 2011 Hamen-eiere om at avtalen om vernestatus for skipet ville bli sagt opp, og at det gjenværende økonomiske tilsagnet til skipet på 1,5 millioner kroner ville bli trukket tilbake.

Til Halden Arbeiderblad sier stiftelsesmedlem Arne Øistein Holm nå, at skipets fremtid er uviss. Skipet kan bli skrotet, men også forsøkt reddet.

Holm sier at det skal søkes penger der det er mulig, for å finansiert en restaurering, og han sier til avisen at stiftelsen også håper på at Riksantikvaren kan komme inn i bildet igjen.

Men hos Riksantikvaren er man krystallklare på, at Hamen ikke er et prosjekt det skal satses videre på.

- Hamens vernestatus ble opphevet i 2011, og er således ikke søknadsberettiget til Riksantikvarens fartøyvernpost, sier Alexander Ytterborg hos Riksantikvaren til NRK.no.

MS Hamen på vei mot Danmark. Videosnutt.

Hamen på vei mot Danmark

Kastet ut av verneforening

Da MS Hamen ble kjøpt fra et svensk båtopphuggeri på Hälle i Iddefjorden i 2003 skulle den hugges, men ble reddet.

Skipet ble lagt i opplag i Iddefjorden på svensk side og havnet i løpet av årene i en elendig forfatning.

I følge stiftelsen bak Hamen er skipet det eneste gjenværende fartøyet i sitt slag som gikk i Nordsjø- og Østersjøfart fra 1930-årene til langt ut på 70-tallet.

I 2008 fikk stiftelsen 450 000 kroner for å klargjøre skipet for slep og slippsetting i Norge. I tillegg ble det gitt tilsagn på 1, 5 millioner for sikring av fartøyet.

Etter turbulensen rundt MS Hamen, og da det var et faktum at Riksantikvaren ikke støttet prosjektet lenger, bestemte styret i Norsk Forening for Fartøyvern at MS Hamen skulle suspenderes fra foreningen med øyeblikkelig virkning.

På årsmøtet i 2011 ble det fattet vetak om å ekskludere medlemsfartøyet MS Hamen fra foreningen.

Når det gjelder mulighetene for Hamen hos Riksantikvaren, er det i beste fall langt frem til at skipet skal kunne komme i betraktning i forhold til vernestatus og økonomisk støtte.

- Riksantikvaren behandler kun søknader på skip som er vedtatt vernet av Riksantikvaren, sier Alexander Ytterborg til NRK.no.

Les også: