Hopp til innhold

Fikk ikke solgt fjordtomter

Halden Byutvikling as har ikke klart å selge Tyska og Hollenderen. Selskapet avvikles trolig, når jobben er gjort.

Havneområdet i Halden

HAR IKKE SOLGT. Halden Byutvikling AS meldte i fjor om stor interesse og gode muligheter for millioninntekter på salg av Tyska og Hollenderen. Men tomtene er usolgt.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det har vært knyttet mye spekulasjoner gjennom årene til tomtene langs elven Tista, som deler syd- og nordsiden av Halden sentrum.

De gamle industritomtene Tyska, Hollenderen, Mølen og Høvleritomta er flere steder sterkt forurenset, men planene om å bygge boliger og næringsbygg på stedet forsettter allikevel ufortrødent.

Mens det tidligere var slik at Mølen, Tyska og Hollenderen skulle bygges ut for bolig- og nærinsgformål, har det nye politiske flertallet etter valget i 2011 slått fast at "Mølen i overskuelig fremtid skal være havn".

I denne formuleringen ligger også en klar beskjed om at det ikke vil bli bygget ny havn på Sauøya, og at Mølen fortsatt skal ha status som offentlig havn i Halden.

Les også:

Jan-Erik Erichsen

VIL IKKE OPPRETTHOLDE HBU. Når tomtene er solgt på Tyska og Hollenderen kan det helkommunale aksjeselskapet Halden Byutvikling AS bli lagt ned, ifølge styreleder Jan-Erik Erichsen.

Foto: Privat

Ikke solgt

Før jul kunne NRK.no melde at det hadde vært stor interesse for områdene Tyska og Hollenderen.

De to gamle industritomtene inneholder vesentlig mengder gift som må saneres for et ukjent millionbeløp, men styreleder i Halden Byutvikling as (HBU), Jan-Erik Erichsen, kunne fortelle at interessen for tomtene hadde vært god.

- Vi har dels annonsert tomtene, og dels tatt direktekontakt med en hel del selskaper. Det har vært både gruppe- og separatvisninger, og de som har vært her har vært imponert over hvor flott det er her.

Det er kommet to skriftlige bud og enda et er under utarbeidelse, sa Jan-Erik Erichsen til NRK.no den 5. desember i fjor.

Men selv om det var et håp om at tomtene skulle selges før jul, så ble det aldri slik slår nå styrelederen fast.

- Ikke salg, er Erichsens korte tilbakemelding, og han tilføyer

- Kvalitessikring pågår, samt mulige utvidelser av innkomne tilbud.

Les også:

Tyska og Hollenderen

GAMLE INDUSTRITOMTER. Områdene Tyska og Hollenderen står ofte under vann vinter og vår. Tomtene ligger nær Iddefjorden, og må saneres for at det skal kunne bli bygget der.

Foto: Rainer Prang / NRK

Legger ned selskap når jobben er gjort

Halden Byutvikling AS er et heleid kommunalt aksjeselskap, som ble opprettet blant annet for å drive utvikling og salg av tomtene Halden kommune kjøpte av Saugbrugs.

Selskapet disponerer foreløpig Mølen, som skulle ha veket plassen som havn for en ny havn på Sauøya, Tyska og Hollenderen

Hollenderen er regulert for boligformål, og er på 13,2 dekar. Der kan det bygges 150 boenheter i tett, lav bebyggelse. Tyska er på16,5 dekar regulert til boligareal. Her er det beregnet plass til 200 tilsvarende boenheter.

På forespørsel fra NRK hva byutviklingsselskapet skal ta seg til etter at de to områdene er solgt, svarer Erichsen at selskapet legges ned.

- Om ikke HBU tilføres oppgaver utover Tyska/Hollenderen, eventuelt Jernbanetomta har HBU ingen oppgaver.

Jeg ser ingen grunn til å opprettholde et selskap om man ikke har arbeidsoppgaver. Men som tidligere nevnt skal alle tomtene utvikles eller selges, sier han.

Illustrasjonsfoto jernbane

TRAFIKKNUTEPUNKT. Halden kan få en trafikkterminal, der jernbane, buss og drosjer samles på området ved den gamle driftsbanegården.

Foto: Rainer Prang / NRK

Trafikkterminal under utvikling

Det har i mange år vært tanker rundt et trafikknutepunkt i Halden sentrum, der jernbane, buss og drosjer kan samles "under samme tak" eller i det minste i samme område.

I et samarebide med ROM Eiendom, som er et selskap eid av Jernbaneverket, har Halden Byutvikling AS drøftet muligheter for å utvikle områdene ved den såkalte driftsbanegården i Halden.

Hvis alt går etter planen, kan Halden med tiden få en trafikkterminal på sydsiden av byen, kloss opp ved jernbanen.

Det vil i så fall være en oppgave som kan forlenge livet for Halden Byutvikling AS.

- Av Halden kommune har HBU har fått oppgaven med å se på gamle driftsbanegård, som i dag er eiet av Jernbaneverket.

Dette er en tomt som kan utvikles i samarbeid med ROM Eiendom til blant annet trafikknutepunkt for jernbane, buss og eventuelt taxi, sier Jan-Erik Erichsen til NRK.no.