– Dette er en skipsulykke, ikke et straffbart forhold. Og hittil ser det heldigvis ut til at konsekvensene er moderate, sa kapteinens forsvarer Brynjar Østgård.
Forsvaren la imidlertid til følgende:
– Farepotensialet var betydelig. Andre vindforhold ville gjort at det hadde fått et større omfang, sa Østgård.
Hvis retten ikke frikjenner kapteinen, mener advokat Østgård at han blir straffet på mildest mulig måte.
Påstand om tre måneders fengsel
Kapteinen og styrmannen sa seg begge ikke skyldig da rettssaken mot dem startet i Nedre Telemark tingrett 12. april.
De to er tiltalt for brudd på forurensingsloven og skipssikkerhetsloven.
Aktor Petter Sødal la torsdag ned påstand for de kinesiske sjømennene:
Seks måneders fengsel, hvor tre måneder er betinget for kapteinen. For styrmannen la aktor ned påstand om tre måneders fengsel, hvor to måneder er betinget.
– Vil få betydning verden over
– Det er første gang noen er tiltalt etter den nye Skipssikkerhetsloven. – Dommen i «Full City»-saken kan få betydning langt utenfor landets grenser.
sa forsvarer Knut Smedsrud under sin prosedyre i Nedre Telemark tingrett i dag.
Grunnen er at denne dommen kan danne grunnlag for senere dommer i lignende saker.
Siste dag i retten
På den siste dagen av den to ukers lange rettssaken om «Full City»-havariet utenfor Langesund i fjor sommer, var det forsvarerne til de to tiltalte som fikk komme til.Les også:
– Vi beklager
Advokat Smedsrud startet sin prosedyre i retten i dag med å beklage på det sterkeste på vegne av kapteinen (55) og styrmannen (27) på «Full City».
– Unnskyldingen gjelder uansett utfall av rettssaken. Vissheten om at de har forårsaket alt dette, er tung å bære, sa Smedsrud.
Advokaten la også til at de to tiltalte er svært takknemlig overfor alle de frivillige som jobbet i flere uker med å fjerne olje.
- De har fulgt med på opprydningsarbeidet og den frivillige innsatsen langs kysten, fra Vestfold til Aust-Agder.
– Styrmannen uskyldig
Forsvarer Smedsrud brukte lang tid på å forklare hvorfor han mener at hans klient, den 27 år gamle styrmannen, ikke bør bli straffet.
– Da han gikk på vakt klokken 20.00 overtok han en etablert ankervakt. Skipet skulle være ankret under hele hans vakt. Han seiler også med en meget erfaren kaptein.
Smedsrud stilte også spørsmålet om det er rimelig at hans klient skal sette seg inn i alle lokale stedsnavn, i og med at han hadde den vakten han hadde.
– Det er lett å se på etterpåklokskap og hva man burde ha gjort. Det er ikke det samme som straffbare handlinger. En som har gjort så godt han har kunnet, skal ikke bli straffet, sa Smedsrud.
Fersk på sjøen
Advokat Smedsrud la hele tiden vekt på at styrmannen var fersk på sjøen, og kun hadde jobbet ombord på et skip i to måneder før havariet skjedde.
- Når det gjelder brudd på sikkerhetsloven, og det at min klient ikke vekket kapteinen, vil jeg si at det ikke er lett for en ung offiser å gjøre dette.
Styrmannen har fortalt at kapteinen var trøtt og hadde sovet lite nettene før.
- Det er også en viktig del av sikkerhetsvurderingen. Det er vanskelig å kritisere han for det, og langt fra straffbart uaktsomt, sa forsvareren.
Hvis retten ikke frkjenner styrmannen, mener advokat Smedsrud at straffen bør gjøres fullt ut betinget, eller at han får en bot.
– Opptrådte korrekt
Kapteinens forsvarer, Brynjar Østgård, mener at hans klient har opptrådt korrekt i tiden før han la seg til å sove.
- Det er ikke lett å få øye på de straffbare handlingene her, sa Østgård.
Advokaten la også vekt på at kapteinen hadde tatt kontakt med Trafikksentralen i Brevik (VTS), og meldt ankring. Her fikk han beskjed om at dette var en godkjent plass.
- Han hadde all informasjon det var mulig å ha på et skip den kvelden det lå ankret opp utenfor Langesund.
Dommen i saken er ventet mandag 3. mai.