De to ansatte som var på vakt natt til 31. juli i fjor sommer da «Full City» gikk på grunn, fortalte mandag formiddag til retten hvordan de opplevde dette.
I dag er ingen av dem i tvil: Såsteinflaket er et usikkert sted å ankre opp når det er sendt ut kuling- og stormvarsel.
Det var en losbåtføre som ringte etter at han oppdaga på sin overvåkingsskjerm at skipet sannsynligvis var i drift. Dette fikk ikke trafikklederen i Brevik bekrefta da han kalte opp «Full City».
Les også:
- Vanskelig å kommunisere
Fra klokka 00.13 til klokka 00.36 hadde han kontakt med Full City flere ganger. Der var det ingen som ville bekrefte at skipet hadde problemer.
- Det var vanskelig å kommunisere med dem. Engelskkunnskapene var ikke så veldig gode, fortalte vaktlederne. Retten har tidligere hørt opptaket av samtalen mellom Full City og Trafikksentralen.
Det var to erfarne sjøfolk på vakt ved Brevik VTs, Trafikksentralen. De har vært styrmann og skipper før de begynte å arbeide der. Begge to presiserte flere ganger i retten at de ikke hadde ansvar for skip som ankra opp ved Såsteinflaket.
Mener de gjorde jobben sin
Da de fikk beskjed om at noe alvorlig var i ferd med å skje, reagerte de med å ringe til losbåten som satte kursen mot skipet utenfor Langesund.
- Vi gjorde jobben vår og fulgte opp det ansvaret vi har og den myndigheten vi har, sa de to i retten.
Trafikkleder Nils Bernt Mack var kaptein på store tankbåter i mange år før han begynte ved Trafikksentralen i juni 2009.
- Jeg ville ikke ha ligget ved Såsteinflaket hvis det var meldt storm, sa han til retten.
Losoldermann Geir Eikeland har foreslått for Kystverket at Trafikksentralen i framtida burde ha ansvaret for båter som er ankra opp ved Såstein. Det fortalte han retten forrige uke.
Ankringsplassen er ikke stengt i dag, men Kystverket anbefaler at ingen ankrer opp der.
Trafikksentralen i Brevik har ansvaret for å følge med på skipstrafikken fra slusene i Skien, på fjordene i Grenland og området opp til Mølen i nord og ned til Såstein i sør.