Hopp til innhold

Disse draktene koster skjorta

Fotballfans lar hundrelappene flagre for å vise hvilket lag de holder med.
Helt unødvendig, mener supportertalsmann.

Draktene for 2012

Brann, Molde og RBK krever, i likhet med de fleste andre klubbene i eliteserien, 700 kroner for 2012-drakten.

Foto: brann.no/moldefk.no/rbk.no(Studio G)

– Salget av dette skjerfet med hette og lommer har ikke tatt av helt ennå, men det er jo fortsatt et veldig nytt produkt, sier Øystein Eikrem.

Sjefen for RBK Shop-en på Torvet i Trondheim viser fram noe av det ferskeste han har i butikken sin.

Lokalet som er preget av fargene svart og hvitt er plassert midt i sentrum av byen, og er en av to RBK-butikker som selger supportereffektene til laget fra trønderhovedstaden.

Dro inn millioner på supporterne

Øystein Eikrem, butikksjef RBK Shop

Øystein Eikrem forteller at salget avhenger veldig av hvordan RBK gjør det på banen.

Foto: Aksel Kroglund Persson / NRK

I 2011 dro Rosenborg inn 10,4 millioner kroner på solgte supportereffekter.

Blant RBK-produktene som selges finner man alt fra tåteflasker til litt mer utfordrende g-strengtruser.

Her kan man gå ut av butikken med en kjøleskapsmagnet til ti kroner, eller svi av litt mer penger på en klubbjakke til én krone under tusenlappen.

Utvalget er stort, men blant alle effektene er det én ting som skiller seg ut på salgstoppen.

– Vi selger definitivt mest av hjemmedrakta, sier Eikrem.

Aldri kostet så mye som nå

Prisen for RBK-drakta i årets sesong, uten navn- eller nummertrykk, er lagt til 698 kroner.

Den har aldri kostet så mye som nå, men ligger likevel på den samme prisen som de fleste andre eliteserieklubbene selger sine drakter for.

– Hadde vi lagt oss på en billigere pris enn dette så ville det vært som å gi bort trøya. Vi leker jo ikke butikk. Vi har en innkjøpspris å gå etter, samtidig som vi betaler for butikkens beliggenhet, lønna til ansatte og andre kostnader, forklarer Eikrem.

(Artikkelen fortsetter under faktaboksen)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

God business

Men selv om prisen er høy for de mest populære varene, sliter ikke klubbene med å få solgt produktene.

Bendik Samuelsen, som er førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, mener han har forklaringa.

– Supportereffekter er symboler som viser at vi ønsker å være en del av en gruppe mennesker. Det å ha behov for tilhørighet er en helt grunnleggende sosial side ved oss. Det er et enkelt sosialt fenomen, og god business.

– Blir vandrende reklameplakater

Kaps fra cupfinalen mot Fredrikstad i 1971

FØR: Dette er cupfinale-capsen til RBK fra 1971.

Foto: Magnar Brandseth / NRK
G-strengtruser RBK

NÅ: I en fullstappet bøtte ligger utvalget av g-strengtruser som RBK kan tilby supporterne.

Foto: Aksel Kroglund Persson / NRK

Samtidig trekker han fram at trøya som representerer klubben i ditt hjerte, også er full av reklame for bedriftene som sponser laget.

– Jeg skulle likt å vite om folk egentlig tenker på at de i tillegg til å identifisere seg med klubben, også går rundt som vandrende reklameplakater for sponsorene.

Likevel forstår markedsføringseksperten de som gjerne punger ut rundt 700 kroner for klubbdrakta.

– Alle vil nok ikke kjøpe trøya til den prisen, men å gjøre en slik investering viser at man er en skikkelig tilhenger. Hadde den vært gratis så hadde det ikke vært samme signalverdi i å ha dette plagget.

– Tør ikke tenke på pengebruken

I tillegg til drakta kommer gjerne diverse andre effekter som skjerf og caps, og ikke minst billetter til selve kampene.

Til sammen blir det en del penger, og Kjell Endre Stølen er en av de som vet hvor dyr supporterinteressen kan bli.

I over 35 år har han samlet på alt som har kommet av RBK-effekter.

– Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt på det, men det er noen tusen, ja, sier Stølen til NRK.no.

Så mye må du punge ut dersom du tar helt av i supporterbutikken (Artikkelen fortsetter under faktaboksen):

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Har over 3000 RBK-effekter hjemme

Han har allerede sikret seg både denne sesongens hjemmedrakt og den omdiskuterte, knalloransje tredjedrakten som Rosenborg skal bruke i 2012.

Totalt har han godt over 3000 RBK-effekter i den stolte samlinga si hjemme hos seg selv.

De siste årene har han fått en egen rabatt fra Rosenborg, slik at utgiftene ikke skal bli altfor store.

I løpet av alle årene med samling har Stølen merket en klar økning i tilbudet av supporterutstyr.

– Til å begynne med var det en ny caps eller et nytt skjerf som kom ut én gang i året, men etter mesterligaen har det tatt av.

Bruker heller pengene på kamp

Kjell Endre Stølen med skjorta fra Karl-Petter Løken

Kjell Endre Stølen fikk denne signerte skjorta fra Karl-Petter Løken. Til sammen har Stølen over 250 RBK-drakter.

Foto: Magnar Brandseth / NRK
Kenneth Kjelsnes

Kjernen-talsmann Kenneth T. Kjelsnes mener man ikke trenger dyrt utstyr for å være god supporter.

Foto: Tone Iversen / NRK

Men ikke alle supportere slenger seg på kjøpsbølgen.

– Jeg bruker egentlig ingen ting på supporterutstyr. Det eneste som koster penger for min supporteraktivitet er turene i forbindelse med kamp, sier Kenneth T. Kjelsnes.

Talsmannen for supporterklubben Kjernen har bare én RBK-drakt, som han kjøpte helt tilbake i 2005.

Likevel er han en av dem som gir alt på tribunen for at spillerne på banen skal bli motivert til å prestere bedre.

– Ikke utstyret som teller

Den ene RBK-trøya tar han på seg av og til, men for ham og mange andre i Rosenborg-supporternes hardeste kjerne er det ikke utstyret som er viktigst.

De stiller gjerne i svart og hvitt, men å punge ut for supportereffekter er ikke nødvendig for å støtte laget, mener Kjelsnes.

– Kjernens holdning er at bidraget du gir på kamp er mye viktigere enn hva du har på deg. Du blir ikke en bedre supporter av utstyret.

P.S. Dersom du ikke har noe imot å gå i fjorårets drakt kan du spare flere hundre kroner på supporterbudsjettet.