Hopp til innhold

Stadig færre tar båtførerprøven

I 2010 ble båtførerprøven ble pålagt for alle fritidsbåtførere født i 1980 eller senere. To år etter lovvedtaket ble innført, har bare 60% av de som antas å ha behov for prøven, tatt den. – Urovekkende, mener Bernt Nilsen i Norsk Test.

Fritidsbåter

– Vi har et klart lovverk som sier at ingen født i 1980 eller senere kan kjøre båt uten bestått båtførerprøve, sier Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet

Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX

I forkant av lovpålegget ble anslått at 100.000 nordmenn ville ha behov for å ta sertifikatet. Ifølge Bernt Nilsen i Norsk Test er kun 60 000 av disse i dag sertifiserte båtførere.

– I tilegg kommer også de nye generasjonene, så i praksis antar vi at knapt halvparten av de som har behov for prøven faktisk har tatt den.

Han ser en klar nedgangskurve fra prøven ble innført til i dag.

– Første året var det veldig mye oppsluttning rundt prøven, men i fjor og i år har tallene gått betydelig ned.

– Det litt sånn Ola Dunk-holdning at all oppmerksomheten rundt innføringen vekket stor interesse, men nå som vi er tilbake til «det gamle» droppe folk det.

Han tror at den labre interessen rundt prøven er en konsekvens av flere ting.

– Det er nok litt gulrot og litt pisk. Man må selvfølgelig informere og motivere, men politiet har nok også en viktig rolle i spille.

Han sier at de får mange tilbakemeldinger på at mangel på kontroller gjør mange demotiverte til å ta prøven.

– Vi får tilbakemelding på at det er dårlig med oppfølging fra politiet sin side, og da er det jo ganske logisk at det er flere som våger å ta sjansen.

– Ønsker å øke kontrollene

Politistasjonsjef i Bodø forstår at mangel på kontroller kan gjør at mange tar litt for lett på å kjøre båt uten den obligatoriske prøven.

– Det er klart at økte kontroller også vil øke båtførerenes motivasjon til å ta bårførerprøven, men per i dag har vi lite ressurser til å øke kontrollene noe mye utover det vi gjør i dag.

Arne Hammer

Arne Hammer ved Salten politidistrikt ønsker å øke kontrollene til havs

Foto: Ingrid Sakariassen

I Nordland finnes det kun en politibåt, og den er stasjonert på Helgeland. Derfor må politiet i Salten få hjelp fra annet hold de gangene de ønsker å gjennomføre kontroller.

– De gangene vi har vært ute har vi fått hjelp av Redningskøyta, Kystvakten eller andre private aktører

Han understreker likevel at politiet har et sterkt fokus på å øke sikkerheten på sjøen, og at de har som målsettning å nå øke kontrollene til havs.

– Vi har som målsetting å øke kontrollene på sjøen, og det er noe vi har mye fokus på. Men utfordringene ligger nok først og fremst i det økonomiske, som er utenfor vår rekkevidde.

Vil endre lovverket

Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet har også troen på at økte kontroller vil være løsningen for å forhindre at så mange velger å kjøre ulovlig, men understreker at det er politiets ansvar at regelverket overholdes.

– Vi har et klart lovverk som sier at ingen født i 1980 eller senere kan kjøre båt uten bestått båtførerprøve. Utover det er det politiets ansvar å overvåke at ingen bryter med denne, sier Fjon.

Han sier likevel kjenner til at mange av politidistriktene har mangel på ressurser når det kommer til kontroller til sjøs, og at direktoratet har lagt inn forslag til regjeringen som på sikt kan være med på å styrke politiets mulighet for overvåking av regelverket.

– Vi har nå levert en rapport til Nærings- og handelsdepartementet hvor vi foreslår å styrke kontrollen på sjøen. Den er nå ute på høring til 13. juli, avslutter Fjon.