Torghatten Nord AS signerte i dag kontrakt med Statens Vegvesen på fergetrafikken over Vestfjorden. Dermed skal selskapet bygge fire nye gassferger som skal være i trafikk i sambandene Bodø – Værøy – Røst – Moskenes og Lødingen – Bognes i 2013.
Sambandet Bodø-Værøy-Røst-Moskenes skal trafikkeres av to ferjer på henholdsvis 80 og 120 personbiler og Lødingen - Bognes skal trafikkeres av to ferjer på 120 personbiler.
Største noensinne
– Dette blir de største fergene vi noen gang har hatt i Nord-Norge, så det blir en betydelig kapasitetsøkning for nordlendingene, sier regionveisjef Thorbjørn Naimak til NRK.no.
En milepæl
– Dette er en milepæl både for Torghatten Nord AS og for de reisende over Vestfjorden. Kapasiteten øker betydelig, og det er daglige avganger til Værøy og Røst hele året, og ekstra ferge på Lødingen – Bognes om sommeren. I tillegg skal hovedfergene drives på LNG naturgass, og får med det en betydelig miljøgevinst i forhold til dieseldrift, sier Bjørn Laksforsmo, som er administrerende direktør i Torghatten Nord AS.
1,4 milliarder
Kontrakten er med en verdi på nesten 1,4 milliarder kroner og en totalomsetning på vel 2 milliarder kroner den største fergekontrakten hittil, og er inngått etter en anbudskonkurranse med tre tilbydere. Kontrakten har en lengde på 10 år med oppstart i 2013, og forutsetter fire gassferger og to ordinære dieselferger samt reserveferge.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Vi driver disse sambandene med eksisterende ferger i dag, og er svært fornøyde med at vi nå kan benytte vår kompetanse til å forbedre tilbudet over Vestfjorden, sier Laksforsmo, som berømmer de ansatte for deres kompetanse og deltagelse i anbudet.
Vurderer bygging i Norge
Bygging av nye ferger og ombygging av eksisterende ferger vil være en investering på opp mot en milliard kroner, men det er ennå ikke avklart hvor dette skjer.
- Les også:
- Les også:
– Vi har tilbud på bygging fra hele verden, og vil velge bygging med kvalitet, sikkerhet og pris i vurderingen, sier Laksforsmo.
Bygging i Norge kan også være aktuelt, men det forutsetter at verftene i Norge kan konkurrere på like vilkår med utenlandske verft.