Kontrakten innbefatter fergemateriell og drift i en tiårsperiode løpende fra 1. januar 2013.
– Sambandet Bodø-Værøy-Røst-Moskenes skal trafikkeres av to ferger på henholdsvis 80 og 120 personbilenheter og Lødingen – Bognes skal trafikkeres av to ferger på 120 personbilenheter. I tillegg vil det være dieseldrevne suppleringsferjer og reserveferjer, skriver Torghatten Nord i en pressemelding.
Torghatten Nord vil bruke gassferger på sambandene.
– Statens vegvesen utredet i 2008 gassdrift av ferjesambandene over Vestfjorden i samarbeid med Sintef Marintek. Det ble konkludert med at gassdrift er et bedre alternativ enn dieseldrift og at merinvesteringene ved gassdrift vil tjenes inn som følge av reduserte driftskostnader. I tillegg oppnås betydelige miljøgevinster på grunn av redusert utslipp av CO2, Nox og partikler, heter det videre i pressemeldingen.
Torghatten Nord AS er et selskap i Torghatten-konsernet, 100 prosent eid av Torghatten ASA. Selskapets 625 ansatte består hovedsakelig av maritimt personell i stillinger om bord på fartøyene, samt landansatte på avdelingskontorene på Stokmarknes og i Tromsø, og hurtigbåtekspedisjonen i Bodø.