Hopp til innhold

Gassen må fraktes med tankbil

Gassen til de nye miljøvennlige gassfergene over Vestfjorden må hver dag fraktes 100 mil med forurensende tankbiler.

Gassferge

TIL NORDLAND: I dag trafikerer gassferger på deler av Vestlandet. Om få år kommer de også til Nordland. fergene i Nordland vil imidlertid ha overbygg.

Foto: NRK

Når gassfergene er på plass på strekningene Bodø-Røst-Værøy-Moskenes og Lødingen-Bognes må store tankbiler kjøre de 100 milene fra Melkøya for at fergene skal få nok drivstoff. Det er ennå ikke avklart hvor store fergene skal være, derfor er det heller ikke klart hvor mye gass som må fraktes.

Terminal i Bodø

Etter all sannsynlighet blir det Barents NaturGass som kommer til å levere naturgass (LNG) til de nye fergene. Barents NaturGass har siden januar 2006 hatt en terminal på Burøya i Bodø. Gassen fraktes til terminalen med tankbiler.

Video: Gassferger over Vestfjorden

Video Viktige fergesamband i Nordland får gassferger

– Vi kommer til å frakte gassen med tankbiler til å begynne med. Så får vi se om det skal bygges ny og større terminal slik at gassen kan fraktes med båt i stedet, sier administrerende direktør Gudrun B. Rollefsen i Barents NaturGass.

Hovedargumentet for å bytte ut dagens dieselferger med gassferger er miljøet. Ferger er en av de aller største synderne når det gjelder miljøsynderne CO2 og NOx. Men nå må den miljøvennlige gassen fraktes 100 mil fra Melkøya i Finnmark til Bodø.

Ingen krav til frakt

Samferdselsdepartementet legger ingen krav til hvordan drivstoffet transporteres.

– Vår primære rolle er å kjøpe fergetransport til befolkningen. Det er opp til rederiene å sikre seg bakover, sa avdelingsdirektør Arnfinn Røen i Samferdselsdepartementet til NRK Nordland i fjor.

Miljøgevinst

I Bellona er de ikke begeistret for måten gassen skal fraktes på.

– Det er ikke en god løsning at gassen blir frakta med bil fra Melkøya til Bodø. Det hadde vært en fordel om transporten ble gjort med båt.

– Likevel vil det være positivt for miljøet å gå over til gassferger, sier rådgiver Konrad Pütz i Bellona.

Transportselskapet Fjord1 har i dag seks gassferger som trafikkerer på Vestlandet. I følge Gasnor som leverer naturgass til fergene har NOx-utslippene blitt redusert med 90 prosent og CO2-utslippene redusert med 25 prosent. Dermed mener de at det er en vesentlig miljøgevinst å gå over til gassferger, på tross av at gassen må fraktes med tankbiler som forurenser kraftig.

– Blir ikke verre

Hos miljøpartiet SV ser de ingen betenkeligheter med å frakte gassen de 100 milene med bil fra Melkøya.

– Jeg har ingen tall på at det blir verre å bruke gass på fergene. Dette er ny teknologi og i en overgangsperiode må det bli sånn, sa gruppeleder Marit Tennfjord i SV Nordland i fjor.

– Også annet drivstoff må fraktes og infrastrukturen må bygges opp etterhvert.

Dette argumentet liker også administrerende direktør Gudrun B. Rollefsen i Barnets NaturGass. Hun sier at de har beregna hvordan frakta av gassen påvirker miljøregnskapet.

– CO2-utslippene blir redusert med 25 prosent ved bruk av naturgass. På grunn av frakta blir fordelen redusert til 24 prosent. I tillegg planlegger vi at tankbilene våre skal gå over til å benytte naturgass de også, sier Rollefsen til NRK.