Hopp til innhold

Vil stoppe reinpåkjørslene

Fylkesmannen i Nordland foreslår å sette opp til sammen 52 km gjerde langs jernbanen på Saltfjellet for å få slutt på de mange reinpåkjørslene.

Ola Bjerkaas og Olof Anders Kuhmunen

I dag la arbeidsgruppen frem tiltak mot påkjørsel av rein på Saltfjellet.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Nordlandsbanen er den jernbanestrekningen i Norge som er mest belastet med dyrepåkjørsler. På ti år har totalt 4692 elg og tamrein måtte bøte med livet etter påkjørsel av tog.

Også i dag ble rein drept på Nordlandsbanen

Totalt 2522 tamrein er drept av toget siden 2000.

Foto: Olof Anders Kuhmunen

Tapet av tamrein har skapt et stort problem for reindriften i området. Etter at 220 rein mistet livet i vinter, ble en arbeidgruppe satt ned for å diskutere tiltak. Ola Bjerkaas ledet gruppen, og i dag ble rapporten med forslag til langsiktige tiltak lagt frem hos fylkesmannen.

52 km gjerde

Arbeidsgruppen har enstemmig anbefalt at permanente gjerder blir satt opp på strekningen mellom Lønsdal stasjon og Russånes i Saltdal kommune, i tillegg til det planlagte gjerdet som ble finansiert i 2009 på strekningen Semska-Sørelva.

– Ønsket er at tiltaket skal finansieres over Jernbaneverkets budsjetter over en toårsperiode. Kostnaden blir på 12-20 millioner, sier leder for arbeidsgruppen, Ola Bjerkaas.

Fem millioner ble øremerket til å forebygge reinpåkjørsel i 2009. To av disse skal etter planen brukes til et fire kilometer langt gjerde på begge sider av jernbanen i det mest belastede området på Saltfjellet. Søknaden ble påklaget til Direktoratet for Naturforvaltning og er sendt i retur til Jernbaneverket for utbedring. Søknaden er forventet å komme på 2. gangs høring i løpet av juni og håpet er at bygging av gjerdet kommer i gang før vinteren.

Video Tiltak for å hindre reindød

Gode tiltak

Reineier Olof Anders Kuhmunen liker forslagene.

– Jeg synes vi har kommet godt frem, og det er gode tiltak. Jeg får håpe at dette blir tatt på alvor, for det må ikke bli en ny vinter med så store dyretragedier, sier Kuhmunen.

Andre tiltak er midlertidige plastgjerder som beredskapstiltak og teknologiske nyvinninger.

Teknologiske tiltak

Nofence er et forslag som skal testes ut. Det bygger på samme prinsippet som GPS-halsbånd, men i stedet for posisjonsrapportering, utløses en lyd når reinen kommer for nær jernbanen. Jo nærmere reinen kommer, jo høyere blir lyden. Hvis den kommer farlig nær er tanken at reinen skal gis et elektrisk støt som siste impuls.

– Det er ennå usikkert hvordan reinen vil reagere på dette, men det er bevilget 175 000 kr til å teste ut dette, sier Bjerkaas.

Dette kan bli en dyr løsning, siden GPS-halsbånd koster ca 5000 kr per stykk.

Ubemannet luftovervåkning er også et tiltak som skal testes ut. En såkalt drone ble presentert som mulig løsning for å overvåke jernbanelinjen med infrarødt kamera. Den aktuelle dronen har begrenset flytid på 60 minutter og vindforbehold. Jernbaneverket og NSB går imot ideen.

Rapporten vil bli sendt til samferdelsministeren og landbruksministeren, og Ola Bjerkaas håper på rask godkjenning og finansiering.