Bare flaks hindret at en lastebåt med 250 tonn olje og diesel ikke drev i land i Nesna.
- Hadde ikke kaptein Bjørnar Bye på taubåten "Boa Hårek" tilfeldigvis vært i området, kunne vi hatt en ny miljøkatastrofe verre enn Full City-forliset, sier Nesna-ordføreren.
Ordføreren i Nesna er svært kritisk til den mangelfulle informasjonen fra Kystverket.
- Jeg skjønner at de har sine rutiner å forholde seg til, men at kun havnefogden i Mo i Rana ble varslet synes jeg er kritikkverdig. Vi i Nesna fikk ingen informasjon, og jeg har nå bedt om et møte Kystverket om denne saken, sier Ronny Sommero.
Verken Sjøfartsdirektoratet eller Havarikommisjonen vil se nærmere på nestenforliset utenfor Helgelandskysten i forrige uke og dette stiller Nesna-ordføreren seg svært undrende til.
Stor skipstrafikk
Det var mannskapet ombord i taubåten "Boa Haarek" som kom til det 177 meter lange skipet Yamaska som var i drift ikke langt fra Nesna.
Skipstrafikken er i perioder stor i området, med trafikk til og fra industribedriftene i Mo i Rana og i Mosjøen.
Det var dårlig vær på Helgeland sist onsdag, da det Liberia-registrerte lasteskipet "Yamaska" kom i drift.
Skipet drev mot land, men taubåten "Boa Haarek" var ikke langt unna.
Men hverken Kystverket, sjøfartstidrektoratet eller havarikommisjonen,kommer på nåværende tidspukt til å granske nesten ulykka.