Hele snøoverbygget ved Hallingskeid stasjon ble ødelagt i den dramatiske brannen 16. juni. 250 personer ble reddet ut av et tog som var på vei til Oslo, og som
.Se bildeserie:
For få dager siden fikk Jernbaneverket tillatelse av Ulvik herad til å sette i gang arbeidet med å bygge nytt snøoverbygg på brannstedet.
Fikk kritikk for å bygge i tre
Mens det gamle overbygget var bygget i tre, velger man nå et annet materiale. Jernbaneverket fikk kritikk etter brannen for at trebygget regelrett ble en brannfelle. I tillegg til at overbygget brant ned ble togsettet til 250 millioner kroner slukt av flammene.
– Det er et stort tankekors at overbyggene er laget av brennbart materiale, sa en kritisk Rolf Jørgensen, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, etter brannen.
Saken fortsetter under videoen.
Når det nye bygget kommer opp, velger man nå stål, betong - eller en kombinasjon av disse to mindre brennbare materialene.
Velger brannsikkert
– Rent trebygg er uaktuelt, og det er blant annet en konsekvens av brannen, og noe vi velger for å sikre området bedre, sier prosjektleder Øystein Njåstad i Jernbaneverket.
- Les også:
Også fungerende jernbanedirektør Brede Nermoen forteller at man ikke lenger vil velge tre.
– Det bygget som brant ned var 50 år gammelt, og det bygges mindre av den typen nå. Vi har som forutsetning at det ikke skal bygges noe som er brennbart på samme måten vi så i juni, sier Nermoen.
Nå skal jobben ut på anbud, og Jernbaneverket håper å få hele eller deler av det nye bygget ført opp før vinteren kommer.