Hopp til innhold

– Ansatte blir skjelt ut og straffet av ledelsen

Securitas-ansatte slår alarm om arbeidsmiljøet i sikkerhetskontrollen på landets flyplasser. På Flesland skal ansatte ha blitt offentlig utskjelt, vært redde for ledelsen og blitt straffet både kollektivt og enkeltvis.

Securitas sikkerhetskontroll

VARSLER OM DÅRLIG ARBEIDSMILJØ: I fjor fikk Securitas kritikk for manglende HMS-kunnskap hos de ansatte i Vaktdivisjonen på Gardermoen. Nå har Arbeidstilsynet avdekket langt mer graverende forhold hos de ansatte i sikkerhetskontrollen på Flesland. – Vi stiller spørsmål ved om dette kan være et generelt problem, sier tilsynslederen om Securitas. (illustrasjonsfoto)

Foto: Joakim S. Enger

Arbeidstilsynet besøkte tidligere i år Bergen lufthavn Flesland for å undersøke arbeidsmiljøet til de ansatte i sikkerhetskontrollen.

Bakgrunnen for tilsynet var en rekke bekymringsmeldinger fra flere av de 220 ansatte i Securitas Transport Aviation Security (STAS) avdeling Bergen:

  • Manglende informasjon, medvirkning, medarbeidersamtaler og personalmøter.
  • Nedbemanning, økt arbeidspress, ny arbeidstidsordning og arbeidsavtale, som følge av ny kontrakt med flyplasselskapet Avinor.
  • Ofte ikke tid til lovpålagte pauser, manglende tilbakemelding på henvendelser til ledelsen, manglende samsvar mellom turnus og arbeidsplan.
  • Lite lydhør og avvisende ledelse. Utskjelling i andres påhør, aggressivt språk og tonefall. Arbeidstakere reagerer med redsel når de kalles inn til ledelsen, det brukes avstraffelsesmetoder både enkeltvis og kollektivt. Det finnes ingen positiv respons.

I tillegg peker de ansatte på dårlig inneklima og ergonomiske forhold, høy turnover blant de ansatte og høyt korttidsfravær.

– Vi har fått inn en rekke bekymringsmeldinger, og har gjennom tilsynet fått en god del bekreftelser på påstandene, sier Marita Scott, tilsynsleder i Arbeidstilsynet i Bergen.

Fryktet for represalier ved å stå frem

Marita Scott

TILSYNSLEDER: Marita Scott.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Bekymringsmeldingene til Arbeidstilsynet kom fra mange ansatte, via Arbeidstilsynets tipsregister, e-post, telefon og personlig oppmøte.

– Identiteten til det relativt store antall tipsere er kjent, men samtlige har gitt uttrykk for at de vil være anonyme utad som følge av «frykt for represalier», skriver tilsynslederen i rapporten.

Etter flere besøk på flyplassen, og flere møter med de ansatte, konkluderer Scott og kollegaene nå med at Securitas har brutt arbeidsmiljøloven på minst ni punkter.

– Vi har gitt ganske omfattende varsler om pålegg. I den forstand er dette alvorlig. Det er mangler i samarbeidet mellom vernetjenesten og ledelsen, i det systematiske HMS-arbeidet, i kunnskapen hos ledelse og ansatte, samt i personaloppfølgingen, sier Scott.

Hun peker på at senere tids omorganisering på flyplassen har bidratt negativt til arbeidsmiljøet, og sier samarbeidsklimaet mellom ledelse og ansatte er spesielt kritikkverdig.

Vi har allerede tatt flere grep, og har tett dialog med tillitsvalgte og verneombud med tanke på langsiktig forbedring.

Jarle Ramskjær i Securitas

– Omstillingen som følge av endringene på Flesland har vært håndtert på en dårlig måte. Det arbeides lite systematisk med arbeidsmiljø, og dette påvirker også omstillingsprosessene. Da er det naturlig at ansatte reagerer på manglende medvirkning, og har følt at de har blitt lite lyttet til, sier tilsynslederen.

Lufthavnsjef Aslak Sverdrup på Flesland ønsker ikke å kommentere saken, og henviser til at det er en pågående dialog mellom Securitas og Arbeidstilsynet.

Securitas: – Vi tar det på alvor

Securitas-avdelingen i Bergen har nå fått frist til 31. januar med å rette opp i de totalt elleve påleggene Arbeidstilsynet kommer med i rapporten, som først ble omtalt av Bergensavisen.

Flere av påleggene skal allerede være rettet, ifølge Jarle Ramskjær, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Securitas Norge.

Jarle Ramskjær, Securitas

KOMMUNIKASJONSDIREKTØR: Jarle Ramskjær i Securitas.

Foto: Securitas

– Vi svarte på flere av avvikene før fristen gikk ut, men postgangen gjorde at det ikke kom frem før Arbeidstilsynet sendte ut dette brevet med påleggene. Vi mener tre av avvikene kan lukkes, og synes Arbeidstilsynet var litt kjapp på avtrekkeren, sier Ramskjær.

Han har diskutert saken med ledelsen i flyplassdivisjonen og HMS-sjefen i selskapet, og sier de tar rapporten alvorlig.

– Vi har tatt dette på alvor fra starten av. Vi har allerede tatt flere grep, og har tett dialog med tillitsvalgte og verneombud med tanke på langsiktig forbedring. Vi jobber aktivt for å lukke avvikene innen fristen, sier Ramskjær.

Han vil ikke kommentere påstandene om utskjelling og kollektiv og enkeltvis avstraffelse av ansatte.

– Det jeg kan si, er at vi tar alle disse punktene på alvor, og jobber for å få til langsiktig forbedring, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Kan være et generelt problem i Securitas

Det er ikke første gang Arbeidstilsynet kommer med kritikk mot Securitas-ansattes arbeidsforhold på landets flyplasser.

Vi registerer at det er gitt tilsvarende pålegg flere andre steder i virksomheten.

Marita Scott i Arbeidstilsynet

Forrige tilsyn på Flesland, i 2012, kom også på bakgrunn av bekymringsmeldinger fra ansatte om dårlig arbeidsmiljø. De tre siste årene har Arbeidstilsynet også ført tilsyn på Gardermoen, Sola, Bodø og Evenes.

Dårlig samarbeid mellom ledelse og ansatte er en gjenganger i Arbeidstilsynets rapporter.

Securitas, som har rundt 6.000 ansatte på landsbasis, bør nå vurdere en mer omfattende gjennomgang av arbeidsmiljøet i organisasjonen, mener Arbeidstilsynet.

«Arbeidstilsynet vurderer det slik at forholdene som de blir beskrevet ved STAS Flesland ikke nødvendigvis er begrenset kun til Flesland, og at veiledning og pålegg som gis kan vurderes i andre deler av organisasjonen», skriver de.

– Vi stiller spørsmål ved om dette kan være et generelt problem, sier Scott.

– Oppfatter dere dette som en ukultur i Securitas som helhet?

– Vi registerer at det er gitt tilsvarende pålegg flere andre steder i virksomheten, men disse er allerede under oppfølging og er ikke del av vårt tilsyn ved Flesland, sier Scott.

– Vi er i utgangspunktet gode på dette

Ramskjær i Securitas mener funnene ved de andre flyplassene delvis er irrelevante for rapporten som nå kommer for Flesland.

I en så stor virksomhet vil det alltid komme noen saker og avvik, som vi tar på alvor og håndterer.

Jarle Ramskjær i Securitas

– Vi mener vel at de har koblet litt feil. I de andre tilsynsrapportene er det snakk om forskjellige selskaper, og ikke bare ansatte i sikkerhetskontrollen, sier han.

– Eksisterer det en ukultur i Securitas?

– Nei, absolutt ikke. I en så stor virksomhet vil det alltid komme noen saker og avvik, som vi tar på alvor og håndterer. Som Arbeidstilsynet påpeker, er nøkkelen å ta med de ansatte og tillitsvalgte og få til forbedring. I utgangspunktet mener jeg vi er veldig gode på dette, men i prosessen som nå er i gang på Flesland, må vi få til langsiktig forbedring, sier Ramskjær.