Uno Life, som selger kosttilskudd, har flere klager enn noe annet firma Forbrukerrådet kjenner til.
De driver aggressiv markedsføring og veldig mange føler seg både trakassert, lurt og svindlet. Forbrukerrådet har fått over 5000 klager på firmaet.
Jorun Granli fra Tretten i Gudbrandsdalen er en av mange som har fått nok.
– Jeg sa ja til å prøve noen produkter. Jeg fikk en pakke og betalte og sa opp samme dagen. Men bare noen dager senere fikk jeg beskjed om at det var sendt en ny pakke. Og så fikk jeg bare melding om at jeg skulle betale, betale og betale, sier Granli.
Bekrefter politianmeldelser
Firmaet Uno Life holder til i Drammen. Til tross for gjentatte forsøk har NRK ikke fått ledelsen eller andre i firmaet til å kommentere saken.
Lederen for krimvakta ved Drammen politistasjon, Jan-Henrik Håkestad, bekrefter at mange nå har anmeldt firmaet.
– Per dags dato har vi mottatt cirka 25 anmeldelser mot dette firmaet, sier Håkestad.
Føler seg urettmessig forfulgt
Anmeldelsene har kommet til politistasjoner over hele landet.
– De fornærmede har inngitt det vi kaller en forenklet anmeldelse hvor de fleste mener seg urettmessig forfulgt av firmaet fordi de mottar krav for pakker som de mener de aldri har bestilt eller tegnet noe abonnement for å få, sier Håkestad.
Han forteller at kravene har variert fra 700 kroner til 1500 kroner.
– Det er da krav som folk ikke ønsker å betale, så lenge de mener det er et urettmessig krav.
Ringer politiet om Uno Life daglig
Politiet har så langt ikke startet etterforskning av firmaet. De henviser foreløpig folk til å klage til Forbrukerrådet. Men de skjønner at folk blir fortvilet.
– Ja, jeg forstår absolutt det. Og vi har daglige henvendelser fra publikum som har mottatt regninger og krav fra dette firmaet, som de mener de ikke har bestilt eller kjøpt abonnement på. Så jeg skjønner at folk er frustrerte, sier leder for krimvakta i Drammen, Jan-Henrik Håkestad.
Ga opp og betalte
Jorun Granli fra Tretten hadde store problemer med å bli kvitt Uno Life. Hun ringte og sendte e-poster til firmaet flere ganger, men selv om hun hadde sagt opp abonnementet, fortsatte de å sende krav for pakker hun ikke hadde fått.
– Det var vanskelig å komme seg ut, for du får ikke tak i dem. Så jeg betalte regninga uten å ha fått produktene for å komme meg ut av det. For jeg syntes det var litt ubehagelig å få rettslig inkasso, sier Jorun Granli.