Hopp til innhold

Aldri før har så mange klaget på samme firma

Helsekostfirmaet Uno Life har fått 3 millioner i bot for grove brudd på markedsføringsloven. Ifølge Forbrukerrådet aksepterer de ikke oppsigelser og truer flere tusen nordmenn med inkasso.

Ingjeld og Astrid Knutsvik

Ingjeld Knutsvik takket ja til prøvepakken til 79 kroner, men angret etter kort tid. Han og kona Astrid får fortsatt nye pakker og regninger.

Foto: Eirin Margrethe Fidje / NRK

– Uno Life velger å ikke rette seg etter pålegg fra ombudet, som faktisk gir bøter i millionklassen. Det tyder på at dette er ei melkeku for eierne, som de nå melker maksimalt, og tjener sikkert enormt med penger, sier Edith Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet.

Helsekostfirmaet Uno Life har fått 1,8 millioner kroner i bot av Forbrukerombudet etter grove brudd på markedsføringsloven. Tidligere har selskapet fått bot på 1,2 millioner uten at selskapet etterkom kravet.

Edith Nøkling

Edith Nøkling er direktør for Forbrukerrådet i Rogaland.

Foto: Eirin Margrethe Fidje/NRK

Flere tusen klager fra kunder

Den aggressive markedsføringen fra selskapet har ført til de rekordstore bøtene og en ekstrem klagestorm.

– Forbrukermyndighetene i Norge har aldri opplevd så stor pågang rundt et enkelt firma. Bare oss i Forbrukerrådet har langt over 4000 henvendelser. I tillegg opplever også Forbrukerombudet klagestorm, sier Nøkling.

På kontoret hennes i Stavanger har klagebunken fra Uno Life-kunder i flere måneder vært enorm. Og til tross for bøter på til sammen tre millioner kroner fortsetter Uno Life å sende ut meldinger om inkassokrav til fortvilte forbrukere.

Takket ja til prøvepakken

Ingjeld Knutsvik (72) er blant de mange tusen som føler seg lurt av Uno Life.

Uno Life

Uno Life fortsetter å sende nye pakker til Ingjeld Knutsvik.

Foto: Eirin Margrethe Fidje / NRK

– Det skjedde med en hyggelig telefon som tilbydde meg preparater som kunne gjøre meg slankere, og det var visst nok et vidunderprodukt som jeg hadde nytte av nå når jeg hadde blitt eldre, sier han.

Knutsvik takket ja til prøvepakken til 79 kroner. I tillegg ble han med i trekningen av en ferietur, og han var en av finalistene.

– Sa tenkte jeg at: jaja da har jeg jo god vinnermulighet. Men kona lo jo, fordi dette luktet det av, sier han.

Benyttet seg av angrefristen

Og kona Astrid fikk rett. Ikke før de hadde mottatt første pakke, kunne de lese om flere kunder som følte seg lurt av Uno Life. Da benyttet de seg med en gang av angrefristen, som er på fjorten dager.

– Og likevel fortsetter det å komme krav. De sender to og to pakker og beskjed om at hvis vi ikke betaler kan vi få inkassovarsel, sier han.

Ingjerd Knutsvik er overgitt over at han selv lot seg lure.

– Jeg burde ikke gått med på noe sånt. Jeg føler meg litt dum, sier han.

– Ikke la det presse til å betale

Nøkling i Forbrukerrådet vil berolige alle som bekymrer seg over inkassokravene fra selskapet.

– Jeg vil berolige folk. Dersom du har brukt angreretten din ved å sende mail eller angrerettsskjema, og sagt at du ikke vil være med, kan du egentlig lene deg litt tilbake selv om de sender deg flere pakker.

– Uno Life aksepterer ikke oppsigelser, eller at du har benyttet angreretten. De bare fortsetter å sende pakker, men det er på deres sitt ansvar. Ikke la deg presse og stresse til å betale, sier hun.

Uno Life: – Ser frem til en rettssak

Det har ikke lykkes NRK å komme i kontakt med Uno Life, men på deres hjemmeside skriver de om den første boten at de ser frem til å prøve det feilaktige gebyret for retten:

«Uno Life AS («Uno») har i dag blitt ilagt et overtredelsesgebyr av Forbrukerombudet. Vedtaket fattet av Forbrukerombudet er feilaktig både hva gjelder faktisk fremstilling og rettslig vurdering, hvilket innebærer at Uno vil få vedtaket overprøvd og om nødvendig bringe saken inn for domstolen. Uno vil understreke at ordinær virksomhet videreføres og at Uno vil inndrive alle rettmessige kundefordringer. De kunder som mener å ha innsigelser mot Unos fordring vil selvsagt bli behandlet i henhold til gjeldende regler for inndrivelse og der tvist oppstår vil sakene på vanlig måte bringes inn for forliksråd.

Uno ser frem til å få sakens rettslige spørsmål prøvet for et uavhengig, kompetent rettsorgan, der gjeldende rett blir avgjørende for sakens utfall.»