– Uavhengig journalistikk er under press fra mange hold, og jeg frykter at denne utviklingen snarere vil øke enn avta, sa medieforsker Jens Barland ved Høgskolen i Gjøvik under et møte på Gjøvik Bibliotek torsdag kveld.
- Les mer:
Forskningsdagene inviterte til et åpent møte, og arrangører var Høgskolen i Gjøvik, Gjøvik bibliotek og litteraturhus, Oplandenes redaktørforening og Kommunikasjonsforeningen Innlandet.
Temaet for debatten var «Journalistikk under press», og generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, kommunikasjonsdirektør i Sykehuset Innlandet, Astrid Bugge Mjærum, samt Jens Barland var kveldens innledere.
Bekymring blant redaktører
Redaktørene sier klart at de opplever at bransjen er under sterkt press.
– Vi har fått et kritisk sammenfall av begivenheter. Nedbemanningen av redaksjonene skjer samtidig med at kommunikasjonsbransjen stadig øker, sier Barland.
Medieforskeren sier kommunikasjonsbransjen har blitt proffere de siste årene. Kommunikasjons- og informasjonsmedarbeidere tar i større grad regien, lager ferdige opplegg for journalistene og har flere ressurser.
– De har en gjennomtenkt strategi for hvordan de skal påvirke journalister, forklarer Barland.
Han mener også det er et problem av kommunikasjonsbransjen gjennomgående har bedre råd enn mediebedriftene.
– Bare en brøkdel påvirker media
Men kommunikasjonsdirektøren i Sykehuset Innlandet, Astrid Bugge Mjærum, fortalte under møtet at hun var opptatt av å «avlive en del myter om bransjen».
– Økningen i antall kommunikasjonsmedarbeidere i offentlig sektor skyldes hovedsakelig helt andre oppgaver enn å påvirke media. Det gjelder blant annet pasientinformasjon i brev og på websider, delta på sosiale medier, intern kommunikasjon og rekruttering.
– Har du jobbet internt i Sykehuset Innlandet for å oppnå større åpenhet?
– Jeg har vært i denne stillingen i Sykehuset Innlandet i ett år, og jeg har aldri vært i en så åpen organisasjon i hele mitt liv. Helsevesenet er fantastisk åpen institusjon, og det tror jeg er bra for brukerne.