Hopp til innhold

– Journalistikken er under press

Uavhengig journalistikk er i fare på grunn av nedbemanning i mange redaksjoner og presset fra en voksende kommunikasjonsbransje. Det var budskapet fra media under Forskningsdagene i Gjøvik i går.

F.v. Astrid Bugge Mjærum, Jens Barland og Kjersti Løken Stavrum, Norsk Presseforbund.

DEBATT OM JOURNALISTIKK UNDER PRESS: Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Sykehuset Innlandet (f.v.), Jens Barland, medieforsker ved Høgskolen i Gjøvik og Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, var innlederne under møtet i Gjøvik bibliotek i går.

Foto: Dag Kessel / NRK

– Uavhengig journalistikk er under press fra mange hold, og jeg frykter at denne utviklingen snarere vil øke enn avta, sa medieforsker Jens Barland ved Høgskolen i Gjøvik under et møte på Gjøvik Bibliotek torsdag kveld.

Forskningsdagene inviterte til et åpent møte, og arrangører var Høgskolen i Gjøvik, Gjøvik bibliotek og litteraturhus, Oplandenes redaktørforening og Kommunikasjonsforeningen Innlandet.

Temaet for debatten var «Journalistikk under press», og generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, kommunikasjonsdirektør i Sykehuset Innlandet, Astrid Bugge Mjærum, samt Jens Barland var kveldens innledere.

Bekymring blant redaktører

Jens Barland har intervjuet 20 redaktører om hvordan de oppfatter utviklingen i mediebransjen. Redaktørene sier klart at de opplever at bransjen er under sterkt press.

– Vi har fått et kritisk sammenfall av begivenheter. Nedbemanningen av redaksjonene skjer samtidig med at kommunikasjonsbransjen stadig øker, sier Barland.

Medieforskeren sier kommunikasjonsbransjen har blitt proffere de siste årene. Kommunikasjons- og informasjonsmedarbeidere tar i større grad regien, lager ferdige opplegg for journalistene og har flere ressurser.

– De har en gjennomtenkt strategi for hvordan de skal påvirke journalister, forklarer Barland.

Han mener også det er et problem av kommunikasjonsbransjen gjennomgående har bedre råd enn mediebedriftene.

Medieforsker Jens Barland ved Hig og kommunikasjonsdirektør Astrid B. Mjærum i Sykehuset Innlandet.

BRANSJE UNDER PRESS: Medieforsker Jens Barland sier den voksende kommunikasjonsbransjen legger press på mediene. Kommunikasjonsdirektør i Sykehuset Innlandet, Astrid B. Mjærum, sier kun en brøkdel av bransjen er ute etter å påvirke media.

Foto: Dag Kessel / NRK

– Bare en brøkdel påvirker media

Men kommunikasjonsdirektøren i Sykehuset Innlandet, Astrid Bugge Mjærum, fortalte under møtet at hun var opptatt av å «avlive en del myter om bransjen».

– Økningen i antall kommunikasjonsmedarbeidere i offentlig sektor skyldes hovedsakelig helt andre oppgaver enn å påvirke media. Det gjelder blant annet pasientinformasjon i brev og på websider, delta på sosiale medier, intern kommunikasjon og rekruttering.

– Har du jobbet internt i Sykehuset Innlandet for å oppnå større åpenhet?

– Jeg har vært i denne stillingen i Sykehuset Innlandet i ett år, og jeg har aldri vært i en så åpen organisasjon i hele mitt liv. Helsevesenet er fantastisk åpen institusjon, og det tror jeg er bra for brukerne.