Hopp til innhold

Alvorlig skadd redningsmann på bedringens vei

Redningsmannen Sondre Bjartland (51), som ble alvorlig skadd i helikopterulykken ved Sollihøgda, er på bedringens vei. I 1987 omkom hans bror i en lignende ulykke på Dovrefjell.

Styrtet helikopter og brannbil ved Sollihøgda

HAVERERTE: Ambulansehelikopteret fra Norsk Luftambulanse styrtet ved Sollihøgda tirsdag denne uken. Det var sendt ut for å bistå etter en lastebilvelt.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Flygeren Bjørn Nergård (52) og legen Anders Rostrup Nakstad (38) omkom i ulykken ved Sollihøgda, mens Bjartland ble sendt til Ullevål sykehus med alvorlige skader.

Sondre Bjartland

ENER: Redningsmann Sondre Bjartland, som er alvorlig skadd etter helikoperulykken, beskrives som en ener i faget sitt og som person.

Foto: Eline Dalland / Norsk Luftambulanse
Syver Leivestad

– Han er fortsatt alvorlig skadd, men han er på bedringens vei, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse (NLA).

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Han er fortsatt alvorlig skadd, men han er på bedringens vei, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse (NLA) til NRK torsdag.

Han understreker at Bjartland er pasient ved Oslo universitetssykehus (OUS), og at han ikke kan utdype mer rundt tilstanden rent medisinsk.

– Men det er klart, når vi får beskjed om at han fortsatt er alvorlig skadd men på bedringens vei, så er det noe vi virkelig klorer oss fast i og tar positivt, fastslår Leivestad.

Vil ha ham tilbake på jobb

Sjefen for Luftambulansen håper at han snart kan ha redningsmannen tilbake på jobb.

– Det håper jeg, og jeg håper det går fort. Ikke fortere enn det skal gå, men Sondre er fysisk og psykisk sterk, og jeg håper og tror at han er raskt tilbake igjen i sin jobb, sier Leivestad.

– Dette er selvfølgelig hvis han vil, men jeg tviler ikke på at han vil. Men det er klart at det kan ta tid, legger han til.

Leivestad påpeker at Bjartland har jobbet 20 år i Norsk Luftambulanse og at han kan faget sitt svært godt. I helikoptrene til redningsselskapet er det med en pilot, en lege og en redningsmann. Sistnenvte assisterer piloten og legen, i tilegg til å være redningsmann.

– På alle de tre områdene er han en ener. Så lenge han har vært med, er han helt suveren på det. Han er virkelig en av de vi føler vi vil ha med i ethvert oppdrag, og en likandes kar også. Helt utrolig, sier sjefen for Luftambulansen.

Han trekker også frem at Bjartland bidrar svært positivt når det kommer nye ansatte i selskapet.

– Måten han ivaretar dem på, men humoren og smilet og faget sitt, er utrolig. Vi gleder oss til å ha ham tilbake, jo før jo bedre!

(Saken fortsetter under videoen)

I 1987 omkom tre personer da et redningshelikopter av typen Bulkow 105 styrtet på Dovre. Også en av redningsmannskapene som kom til etter ulykken, døde.

VIDEO; Se TV-reportasje fra helikopterulykken på Dovrefjell i 1987, hvor broren til Sondre Bjartland mistet livet.

Ny ulykke i familien

NRK får bekreftet fra NLA at broren til Sondre Bjartland, Øyvind, mistet livet i en helikopterulykke på Dovrefjell i 1987. Også han var på oppdrag som redningsmann for Norsk Luftambulanse.

Med bakgrunn i dette ble nyheten om at Sondre var skadd i tirsdagens ulykke, og prosessen med å fortelle familien om det, ekstra tung:

Pilot Bjørn Nergård

Pilot Bjørn Nergård omkom i ulykken.

Foto: Terje Heiestad / Norsk Luftambulanse / NTB scanpix

– Vi kjenner familien til Sondre, moren og historien. Vi skulle gi henne beskjed om at Sondre var om bord i maskinen, og alvorlig skadd, men visste ikke mer enn det, sier Leivestad.

– Det som gjorde det litt lettere, var at han levde. Vi kloret oss fast til det, legger han til.

– Setter spor etter seg

Leivestad sier at de to omkomne i ulykken er dypt savnet blant de ansatte hos Norsk Luftambulanse:

– Bjørn og Anders var to som virkelig har satt spor etter seg, fastslår NLA-sjefen om sine omkomne kolleger.

Selv har han blitt kjent med dem i løpet av sine tre og et halvt år i selskapet, gjennom møter og flyvninger:

– Anders Nakstad var en dyktig luftambulanselege og hadde en utrolig pondus som person. Når han snakket, og det gjorde han ofte, var det ikke mange som lot være å lytte, minnes Leivestad.

Piloten Bjørn Nergård hadde vært i selskapet i 23 år, og hadde vært flyversjef i hele selskapet, baseflyversjef på Lørenskog og instruktør. Han var også tungt involvert i spørsmål som handlet om innkjøp av nye ambulansehelikoptre, og var på flere reiser rundt om i Europa for å vurdere hvordan de ulike helikopterprodusentenes modeler kunne passe for norske forhold.

– Vi vet ikke helt hvordan vi skal erstatte ham. Én ting er piloten Bjørn. Det andre er personen, en utrolig likandes og dyktig fyr, fastslår NLA-sjefen.

(Saken fortsetter under bildet)

Havarert helikopter på Lillestrøm

UNDERSØKT: Det havarerte helikopteret har de siste dagene blitt undersøkt av Havarikommisjonens i deres lokaler på Lillestrøm.

Foto: Havarikommisjonen

Sterkt preg

Ulykken preger NLA sterkt. Spesielt de ansatte på Lørenskog-basen, hvor der havarerte helikopteret hørte hjemme, forteller Leivestad.

NLA-sjefen tegner et bilde av et lite selskap, hvor mange av de ansatte har jobbet i mange år. Båndene er tette.

– De bor sammen i en uke av gangen på basene, hvor de lager mat, ser TV, spiller kort, diskuterer og spiser. Svært mange er også venner privat, barna er felles venner, de ferierer sammen. De føler med de pårørende, og da blir det ekstra tungt, sier Leivestad.

Helikopterstyrt Sollihøgda

TRAFF KRAFTSPENN: Ambulansehelikopteret traff et kraftspenn og styrtet. Igjen på stedet lå det tirsdag rester av kraftledningen som var revet ned av hendelsen.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Selv deltok han på en minnestund på Lørenskog-basen onsdag, og på hovedkvarteret i Drøbak torsdag. Det er også planlagt minnestunder fredag.

Overveldet av støtte

NLA legger nå vekt på å støtte familiene til de pårørende og etterlatte mest mulig, med kollegabesøk, medisinsk og økonomisk støtte, og annet.

– Jeg håper jeg i etterkant kan si at jeg ga all støtten det er mulig å gi, sier Leivestad.

Mange utenfor selskapet har fått ekstra sympati for NLA etter ulykken og kommet med støtteerklæringer.

– Støtten har vært helt fantastisk. Når vi blir rammet selv, er det mange som har sympati for oss, forteller NLA-sjefen.

Han tror det har en klar sammenheng med at NLA selv redder liv - nærmest hver eneste dag.

– Det går i brev, e-poster, blomster, kort og hilsener. Det er mange som har fløyet med Luftambulansen og blitt reddet, som synes dette er helt forferdelig og støtter oss på alle mulige måter, avslutter Leivestad.

AKTUELT NÅ