Hopp til innhold

Vil ha variable fartsgrenser

Vær og føreforhold bør avgjøre fartsgrensen på de norske motorveiene, mener statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Bård Hoksrud

Statssekretær Bård Hoksrud påpeker at skiltene med fartsgrensene kan styres og endres fra en sentral.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Vi har et klima og værforhold i Norge som kan skifte ganske raskt. Det finnes ny teknologi nå som gjør at man kan få skilter hvor man kan sitte på en sentral og endre fartsgrensene på veien. Da kan man i realiteten ha 110 kilometer på de beste motorveiene, sier Hoksrud.

– Vil få mer respekt for fartsgrensene

Regjeringen vil heve grensen til 110 kilometer i timen på våre beste motorveier, men når forholdene er dårlige, kan fartsgrensen bli satt kraftig ned.

– Man kan sette ned til både 70 og 80 hvis man mener at det enkelte dager er uforsvarlig å ha 110 kilometer som fartsgrense. Folk vil få mer respekt for fartsgrensene, mener Hoksrud.

Transportøkonomisk institutt: – Fornuftig forslag

Rune Elvik, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI), synes forslaget er fornuftig.

– Hvis man først ønsker å øke fartsgrensen på noen veier, er motorveiene det stedet det bør gjøres, sier Elvik.

987 mennesker mistet livet på norske veier fra 2008 til 2012, viser tall fra Vegdirektoratet.

I samme periode var det 25 som omkom på en firefeltsvei, som ofte er en motorvei.

Elvik påpeker at vi ikke er flinke nok til å avpasse farten etter kjøreforholdene, og at en varierende fartsgrense, styrt fra en sentral, derfor kan være en god idé.

– Man kan gi trafikantene en påminnelse på den måten. En særskilt fartsgrense kan gi en bedre tilpasning, sier Elvik.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger