Hopp til innhold

– Hvis man rømmer fra 158 døde, har man noe å skjule

Den selvoppnevnte ekspertgruppa som har kjempet for en ny etterforskning av Scandinavian Star-brannen, mener nye vitneutsagn styrker deres teori om at brannen var planlagt. De forventer nå at saken blir etterforsket på nytt.


Den selvoppnevnte ekspertgruppa som har kjempet for en ny etterforskning av Scandinavian Star-brannen, mener nye vitneutsagn styrker deres teori om at brannen var planlagt. De forventer nå at saken blir etterforsket på nytt.

VIDEO: 159 personer omkom i tragedien på Scandinavian Star. Her er skipet etter at det kom til kai i Lysekil. Totalt fem vitner har fortalt at de så en eller flere hoppe ut av en lasteluke på skipet, for å så forsvinne.

I slutten av neste uke er det ventet at politiet vil legge frem sin konklusjon av om brannen på MS «Scandinavian Star» skal etterforskes på nytt. 24 år etter mordbrannen som kostet 159 menneskeliv, er det fortsatt stor uenighet om hvem som stod bak.

Stiftelsen «Etterforskning av Mordbrannen Scandinavian Star» har denne våren formidlet nye opplysninger til politiet. Dette som et supplement til det omfattende bevismaterialet som ble overlevert politiet i april i fjor.

I materialet ligger det nye vitneutsagn og opplysninger om eierskap stiftelsen mener styrker deres teori om at brannen var en planlagt ildspåsettelse. Dette mener gruppen var en del av en plan for å utløse en forsikringspremie for skipet.

Gruppen mener bestemt at det var en mordbrann, og at noen i mannskapet kan ha stått bak.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vitne Scandinavian Star

Johnny Kallaste i redningstjenesten i Lysekil peker på stedet der han så flere menn hoppe ut av Scandinavian Star 8. april 1990.

Foto: NRK

Så menn hoppe i land

NRK møter flere personer som alle var en del av redningsmannskapet. For 24 år siden stod på bryggekanten i Lysekil da et Scandinavian Star i brann ble slept inn til kai. Ingvar Ask og Johnny Kallaste er to av totalt fem vitner som mener de så mellom én og tre menn med asiatisk utseende stikke fra båten.

Mennene er aldri blitt gjort rede for i passasjer – eller mannskapslister.

– Da den la til kai, så ble det åpnet en slags innlastingsluke. Ut av den hoppet det minst to personer, det er jeg helt sikker på. Jeg er 99,9 prosent sikker på at det var tre personer, sier Kallaste, som jobbet i brann- og redningsetaten i Lysekil i 1990.

Han legger til at de tre mennene hadde utenlandsk utseende, og at de kan ha vært filippinske.

Kallaste forteller at personene løp bort, som for å gjemme seg. Kallaste trodde lenge dette hadde blitt registrert, men meldte først fra om det han hadde sett da det var fokus på ulykken i mediene i fjor.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Scandinavian Star

Johnny Kallaste viser på et bilde hvordan mennene skal ha hoppet ut fra en liten lasteluke på siden av skipet.

Foto: George Eustice / NRK

– Rart det ikke har blitt undersøkt

Kallastes kollega Morgan Ask var også på jobb for brann – og redningsetaten dagen Scandinavian Star ble slept til kai. Ask sier han så minst én person komme ut fra den lille luken på siden av skipet. Dette skal være en luke som kun kan åpnes innenfra.

– Han kom fra et sted i båten der han ikke skulle være, rett og slett, sier Ask.

Det er ikke kjent fra noe politidokumenter at sporet med menn som hoppet ut av skipet ved kai i Lysekil har blitt fulgt opp. Noe av grunnen kan ha vært at det på det tidspunktet ikke var noen mistanke om at det lå noe kriminelt bak brannen.

– Det er veldig rart at disse opplysningene ikke har blitt undersøkt. Opplysningene har jo vært der, i 24 år, sier Ask til NRK.

Kallaste og Ask meldte fra om det de så for rundt ett år siden. I løpet av denne vinteren har flere meldt seg. Nå hevder totalt fem vitner at de så menn hoppe fra kaia i Lysekil.

Ingvar Vik er en av to nye vitner som har kommet til i løpet av vinteren. Vik sier til NRK at han så tre menn som hoppet i land. Han stusser over at sporet ikke skal ha blitt fulgt opp.

– De hadde asiatisk utseende, og kunne gjerne vært filippinere. Vi pratet med politiet og sa at noen gikk i land. Jeg er ikke hundre prosent sikker, men nesten sikker på at politiet forsøkte å finne dem uten å lykkes, sier Vik til NRK.

– Må ha hatt noe å skjule

Weddegjerde

Gisle Weddegjerde mener de nye vitneopplysningene tyder på at tragedien på Scandinavian Star var en del av en forsikringssvindel.

Foto: George Eustice / NRK

Gisle Weddegjerde er skips – og sikkerhetsinspektør, og talsperson for ekspertgruppen som ønsker en ny etterforskning av Scandinavian Star-brannen. Han mener vitneobservasjonene støtter deres teori om at brannen om bord på Scandinavian Star ikke var én brann, men flere uavhengig branner stiftet som del en av en planlagt forsikringssvindel.

– Hvis man bevisst rømmer eller flykter fra et åsted der det ligger 158 døde mennesker, da må man ha noe å skjule. Det er helt åpenbart, sier Weddegjerde

158 omkom ombord, og en person døde senere av skadene fra ulykken.

Scandinavian Star hadde offisielt blitt overført til en ny eier kun dager før brannen. Ekspertgruppen har nå gitt politiet ytterligere dokumentasjon, som de mener viser noe annet.

– De samme personene stod bak

Ekspertgruppen har tidligere pekt på at de branntekniske undersøkelsene i 1990 og 1991 ikke tok for seg tiden etter at kapteinen forlot Scandinavian Star. De mener dette, i kombinasjon med at etterforskningen har vært delt mellom norsk og dansk politi, er forklaringen på at muligheten av en forsikringssvindel aldri ble grundig etterforsket.

– Etterforskningen vil vise hva som har skjedd. Men vi mener bestemt at det er de samme personene som står bak driften av båten før den brenner, mens den brenner, i ettertid og helt fram til båten blir sendt til opphugging i 2004.

Helt siden branntragedien har norsk politi hatt ansvaret for å etterforske selve brannen, mens dansk politi har fulgt spørsmålet om forsikringssvindel. Dersom ekspertgruppen har rett, er det mindre sannsynlig at mannen som ble utpekt som brannstifter, Erik Mørk Andersen, er riktig gjerningsmann.

Dansken døde i den andre brannen på skipet. Senere undersøkelser har vist at det oppsto nye branner, flere timer etter at 37-åringen døde. Advokat Erling Hansen, som representerer Andersens etterlatte, sa til VG i fjor at det er umulig at dansken er ansvarlig for storbrannen på skipet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Brannen på Scandinavian Star

Natt til 7. april 1990 ble det påsatt branner om bord på «Scandinavian Star» underveis fra Oslo til Frederikshavn. Det skal ha vært 383 passasjer og 99 besetningsmedlemmer om bord på skipet. Brannene skjedde i internasjonal farvann. 159 mennesker omkom, hvorav 136 var norske.

Foto: PER LOCHEN / AFP

Avgjørelse ventet fredag

Gro Smogeli i Oslo-politiet leder gruppen som undersøker om etterforskningen av Scandinavian Star-ulykken skal gjenopptas.

Arbeidsgruppen med åtte medarbeidere ble satt ned i fjor høst. Oppdraget fra politimester Hans Sverre Sjøvold var å gå grundig gjennom materialet fra etterforskningen. Gruppens arbeid skal gi Sjøvold grunnlag for å avgjøre om det skal settes i gang en ny etterforskning.

I utgangspunktet skulle arbeidet være ferdig rundt nyttår, men arbeidet har blitt forsinket. Verken Oslo-politimester Hans Sverre Sjøvold eller Smogeli ønsker å kommentere vitneutsagnene eller andre forhold som angår etterforskningen nå.

Smogeli opplyser til NRK at det har blitt gjort en grundig undersøkelse i anledning saken, og at Stiftelsen og Støtteforening, samt media etter alle landemerker vil få en grundig gjennomgang i slutten av neste uke. I en innkallelse fra Oslo-politiet til støttegruppene heter det at dette vil skje fredag neste uke.

Gro Smogeli

Gro Smogeli i Oslo-politiet sier man vil kunngjøre om det blir en ny etterforskning av Scandinavian Star-ulykken i slutten av neste uke.

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

AKTUELT NÅ