Hopp til innhold

Trafikkmyndighetene: E6 vil være stengt i månedsvis etter skredet

En buss og flere biler ble tatt av et leirskred på E6 nær Göteborg i natt, men ingen skal ha blitt alvorlig skadd. Skadene på hovedveien E6 er så store at det vil ta lang tid før trafikken kan gå normalt.

Kvikkleireskred på E6 ved Stenungsund nord for Göteborg i Sverige

Flere biler kjørte ut i skredet på E6 nord for Göteborg. Nå er veien stengt og vil bli det lenge.

Foto: Adam Ihse/TT / NTB

Letemannskaper har søkt over området med helikopter, der minst fire biler og en buss ble tatt i skredet.

I bussen var det bare en bussjåfør. Både ham og de som var i personbilene måtte hentes ut av området. Noen klarte å komme seg ut selv, men ikke alle.

Redningstjenesten forteller lørdag ettermiddag at flere personer måtte heises ut av helikopter. Tre personer ble fraktet til sykehus, og skal ha fått lettere skader.

Kvikkleireskredet oppsto ved nye E6 i Stenungsund, nord for Göteborg. Området ansees fortsatt å være ustabilt og farlig.

Synkehull på E6 ved Gøteborg

Flere biler kjørte ut i skredet midt på natten.

Foto: Mikael Berglund

– Det er en veldig farlig plass. Skred kan fortsatt skje, og det er et usikkert område, sier Anders Ekberg, som er sjef for redningstjenesten i Stor-Göteborg på en pressekonferanse.

Langvarig veistenging

Hovedveien E6 på stedet er en viktig vei for trafikken gjennom Vest-Sverige og opp til Norge. Veien er blant annet viktig for langtransport mellom Sverige og Norge.

På kort sikt er det innført omkjøringer, og den midlertidige veien tar rundt 45 minutter ekstra.

På en pressekonferanse lørdag ettermiddag ble det opplyst at E6 vil være stengt i flere måneder etter skredet.

Jörgen Einarsson i Trafikverket

Jörgen Einarsson i Trafikverket.

Foto: SVT

– Vi må gå i dialog med geoteknikere og andre eksperter for å finne løsninger på lengre sikt. Det kommer til å ta mange måneder, sier regionaldirektør Jörgen Einarsson i Trafikverket.

– Hvor lenge vil det bli stengt?
– Det kan vi ikke si sikkert, men det vil bli mange måneder, svarte Einarsson på spørsmål fra SVT.

– Hvordan vil det påvirke trafikken i regionen?
– Det vil få stor påvirkning på trafikken i området. Det går over 10.000 kjøretøy per døgn i snitt på dette stedet. Så når de skal fordeles på andre veier vil det påvirke, svarer regiondirektøren i Trafikverket.

I gjennomsnitt passerer det normalt rundt 16.000 kjøretøyer i døgnet på E6 forbi stedet, viser statistikk fra svenske Trafikverket.

Stort område rammet

– Det er et område på cirka 500 meter i diameter som er rammet. Vi jobber for fullt, sa politiets pressetalsmann August Brandt lørdag morgen.

Nødetatene ble varslet klokka 01.45 natt til lørdag

– Tre skadde er fraktet til sykehus, opplyser vakthavende befal Fredrik Flyberg i politiet til nyhetsbyrået TT.

De skal være lettere skadet, men er i sjokk, uttaler Flyberg, ifølge SVT.

Geotekniker: – Ikke et synkehull

Det ble først omtalt som et synkehull, men geotekniker Håkon Heyerdal, som har sett på bildene i media, er tydelig på at det er et kvikkleireskred.

Geotekniker Håkon Heyerdal

Geotekniker Håkon Heyerdal

Foto: June Witzøe

– Det ser ut til å være et større kvikkleireskred. Det er ganske store lokale forskyvninger i massene. Synkehull er det definitivt ikke, sier Heyerdal til NRK.

– Hva er forskjellen?

– Et synkehull er at masser forsvinner ned i et hull på grunn av en åpning lenger ned. Man kan se det i Oslo også, når et rør er lekk og masser forsvinner ned. Dette er ikke noe synkehull. Det man ser er skredkanten som har åpnet seg, svarer han.

At det er et kvikkleireskred som har skjedd er områdedirektør Guro Grøneng i NGI (Norges Geotekniske Institutt) enig i.

Guro Grøneng

Guro Grøneng i NGI forklarer at kvikkleireskred både kan løses ut av naturen selv og av menneskelig aktivitet.

Foto: Ellen Omland / NRK

Hun forklarer at slike kvikkleireskred kan skje både etter menneskelige inngrep og på grunn av at vann har påvirket grunnen.

– Det er stort sett to årsaker til at det går kvikkleireskred. Enten er det menneskeskapt aktivitet eller så er det erosjon, sier Grøneng til NRK.

Hun forklarer at kvikkleiren er fast og solid i sin normale form. Da kan både hus og veier stå oppå området der det er kvikkleire under. Men om kvikkleiren blir overbelastet kan dette plutselig endre seg. Da kan store områder nede i bakken plutselig bli nesten helt flytende og på et vis kollapse.

– Da har det gjerne skjedd en terrengendring på et vis. Det kan være mennesker som har gravd, fylt på med masser eller lignende. Ellers kan det være erosjon, sier områdedirektøren og forklarer at slik erosjon kan skje over tid og øke ved store nedbørsmengder.

Politiet har startet etterforskning

Det har den siste tiden vært gjennomført sprengningsarbeid i nærheten av skredområdet, skriver Expressen.

Politiet har startet etterforskning, og hendelsen er kategorisert som «grovt allmennfarlig ødeleggelse», opplyser de i en pressemelding.

Politiet skal blant annet avhøre arbeidere på byggeplassen. De opplyser samtidig at ingen personer per nå har fått status som mistenkt, og at det ennå er usikkert om det er noen sikker kobling mellom sprengningsarbeidene og raset.

August Brandt

Pressetalsperson August Brandt i det svenske politiet.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

Det undersøkes nå i samarbeid med eksperter hva som kan være årsaken, og om området står i fare for flere ras.

Politiet på stedet omtaler fortsatt området rundt kl. 15 som et livsfarlig sted å gå inn i.

– Først og fremst vil jeg si at ingen må ta seg inn i området. Vi har hatt personer som har gått forbi våre sperringer og inn i området fordi de er nysgjerrige. Vi vil advare mot det fordi det er forbundet med livsfare. Det er fortsatt et ustabilt område med store dype hull i bakken, sier pressetalsmann August Brandt i det svenske politiet til NRK på stedet.

Utsatt område

E6 nord for Göteborg er stengt i begge retninger.

Kommuneledelsen i Stenungsund er samlet til krisemøte lørdag morgen.

– Dette er et område som er veldig utsatt for kvikkleireskred. Historisk har det gått flere store skred her, sier geotekniker Heyerdal.

Det ble sagt på stedet at det hadde regnet mye der den siste tiden, men Heyerdal sier kvikkleire normalt sett ikke påvirkes så lett av regn.

Leirskred sperrer E6 nord for Göteborg.
Foto: MIKAEL BERGLUND

Det skal være vanskelig å komme til ulykkesstedet fordi det fortsatt er stor rasfare.

Lignende skred i 2006

I 2006 rammet et lignende skred 5 mil lenger nord. Også den gang gikk skredet over motorveien, men da ble også jernbanen truffet.

Skredet tok meg seg mennesker og biler, men ingen ble alvorlig skadd.

Det hadde regnet mye forut for den hendelsen. Den utløsende faktoren var at store fyllmasser hadde blitt deponert på området, ifølge havarikommisjonen.

Flybilder fra rasstedet på E6 i Munkedal mellom Uddevalla og Strønmstad.

Slik så det ut etter et lignende skred i 2006.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/NTB / NTB

Vekten presset det underliggende leirelaget, slik at det begynte å bevege seg, skriver SVT.

Våknet av at lastebilen ristet

En lastebilsjåfør som parkerte for natten i det berørte industriområdet, våknet av at bilen hans ristet, forteller han til Dagens Nyheter.

– Jeg så trær falle og bakken liksom bare gled unna. Hamburgerrestauranten er helt ødelagt, huset er flyttet sikkert fem meter, sier han til avisen.

Bygninger i nærheter har fått skader, men det skal ikke dreie seg om boliger.

Ber folk holde seg vekk fra område

Redningstjenesten opplyser at flere skred ikke kan utelukkes, og folk bes holde seg vekk fra området. Ifølge politiet ventes hendelsen å få «enorme» konsekvenser for trafikken i lang tid framover.

Sperringer i forbindelse med synkehullet utenfor Göteborg

Et stort antall personer fra nødetatene er på plass.

Foto: Mikael Berglund

– Statens geotekniska institutt må gjøre avgjøre hvor stort det avsperrede område må bli, sier Flyberg i det svenske politiet.

Stedet hvor skredet er ligger litt over 13 mil fra Svinesundsbrua.

AKTUELT NÅ