Hopp til innhold

Hongkong-selskap vil kjøre tog i Norge

STOCKHOLM (NRK): Det kinesiske selskapet MTR har bare ventet på anledningen. Det er delvis eid av det norske oljefondet. Nå vil det også kjøre tog i Norge.

MTR Express på vei inn på sentralstasjonen i Stockholm

I RUTE: MTR Express på vei inn på sentralstasjonen i Stockholm.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Vi synes Norge er et interessant land, vi har lang erfaring og vil gjerne være med på å utvikle den sporbundne kollektivtrafikken, sier Peter Viinapuu, direktør for MTRs virksomhet i Norden.

Den norske regjeringen kom onsdag med opplegget for å avregulere togtrafikken i Norge, frata NSB eneretten selskapet i dag har på de aller fleste strekninger og la flere konkurrere om retten til å kjøre tog på bestemte strekninger.

Utenlandsk interesse

Peter Viinapuu, direktør for MTR Norden

INTERESSE FOR NORGE: Peter Viinapu, direktør for MTR Norden, sier Norge er et interessant togmarked.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Flere utenlandske selskap, de fleste eid av statlige jernbaneselskap, vil trolig melde seg på i konkurransen.

– Hvis det er en viss størrelse på trafikken som legges ut på anbud og den gjelder for tilstrekkelig mange år, så er vi interessert, sier han.

MTR har base i Hongkong, og det er byen som har flertallet av aksjene. Men også det norske oljefondet har en liten eierpost i selskapet, som nå altså gjerne vil kjøre tog i Norge.

De siste årene har MTR drevet T-banen i Stockholm, der punktligheten har økt etter at selskapet overtok. Siden mars har de drevet togtrafikk mellom Göteborg og Stockholm, i direkte konkurranse med det tradisjonelle, statlige selskapet SJ. Det er mye trafikk på denne strekningen, den er attraktiv og får derfor ingen statsstøtte.

Ikke direkte konkurranse

Men den norske regjeringen legger ikke opp til denne typen direkte konkurranse mellom flere selskap på samme strekning.

– Vi er fornøyd, vi har bedre punktlighet enn konkurrenten SJ og vi har fornøyde kunder, sier Johan Söor som er administrerende direktør for MTR Express.

Kunder som går av toget i Stockholm etter å ha tatt turen fra Göteborg legger vekt på hva de betaler.

direktør Johan Söör og togvert Ida Hedfors om bord i MTR Express

PÅ SKINNER: Direktør Johan Söör og togvert Ida Hedfors om bord i MTR Express

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Dette var billigst, jeg velger den billigste reisen, sier Rebecka Ramberg.

– Hvordan synes du toget er å reise med?

– Det er nytt og fint.

– De har bra priser, sånn er det, sier en eldre kar som heter Lasse.

Som «Flirt»

MTR Express kjører mellom Göteborg og Stockholm med samme togtypen som NSBs nyeste tog, det Stadler-produserte toget som blir kalt «Flirt».

Men innredningen er en annen og mer beregnet på lange turer enn på de norske.

– Jeg trives kjempegodt, det er spennende å være med på å starte noe nytt, sier togvert Ida Hedfors.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger