Hopp til innhold

Begeistret over britisk privatisering av tog

LONDON (NRK): Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er begeistret over det han har fått høre om privatiseringen av britisk jernbane. Privatiseringen har likevel vært omstridt, og britisk fagbevegelse anbefaler Norge å ikke følge etter.

Ketil Solvik-Olsen i England for å se på jernbaneløsningen der

SE VIDEO: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og statssekretær John-Ragnar Aarset (H) på Londontur for å lære om britiske erfaringer med privat jernbane. Før sommeren håper regjeringen å komme med forslag til jernbanereform i Norge.

Helt siden 1993 har britisk jernbane vært helprivatisert. 19 forskjellige selskaper deler land og strekninger mellom seg via anbudsprosesser.

Nettopp derfor kom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til London i dag, for å lære mer om britenes system. Regjeringen jobber nemlig med forslag til jernbanereform.

Delte meninger

På den travle Paddington-stasjon, er reisende som NRK møter delte i sine meninger. Steve Sgale pendler den drøye halvannen timen som det tar å reise fra Bristol i sørvest England og inn til hovedstaden London.

Steve Sgale

Steve Sgale er ikke særlig fornøyd med 19 forskjellige togselskaper å velge mellom. Han synes billettsystemet både er komplisert og dyrt. Denne morgenen måtte han stå i halvannen time på toget fra Bristol.

Foto: Johan E. Bull / NRK

– Det er et forferdelig komplisert billettsystem med så mange tilbydere. Det er veldig vanskelig å finne de billigste billettene, jeg synes det er dyrt. I rushtiden koster en enveisbillett om lag 150 pund, og ofte er det bare ståplasser.

Penny Essex sier hun er glad hun slipper å pendle på det hun mener er altfor gamle togsett, men mener privatiseringen har vært positiv.

– Gamle British Rail var forferdelig, de gikk aldri når de skulle og togene var skitne. Det har blitt bedre, mener hun.

Penny Essex

Penny Essex mener togtjenestene var langt dårligere før privatiseringen. Men hun er glad hun slipper pendle til daglig på grunn av gamle og stappfulle togsett.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Advarer

Hos den britiske fagbevegelsen TUC, som tilsvarer norske LO, nekter de for at noe som helst har blitt til det bedre.

– Vi mener privatiseringen i Storbritannia er en katastrofe. Ingen av løftene om lavere billettpriser, bedre service eller investeringer er innfridd. Bare se på pendlerbillettene, de er dyrest i hele Europa, sier Sharon Sukhram som leder organisasjonen «Action for rail».

– Men er ikke fagforeninger uansett mot privatisering?

– Vi ønsker en jernbane som er til det beste for passasjerer og skattebetalere. Privatiseringen har ikke levert.

Togpassasjerer i London

Som alltid trangt om plassen i rushtiden på Paddington-stasjon i London. I over 20 år har jernbanen vært privatisert i Storbritannia, men meningen er delte om hvor vellykket det er.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Positivt møte

Men det er et helt annet inntrykk statsråden sitter igjen med.

– Her har vi sett hvordan du kan få sunn, god konkurranse til å fungere. Ikke det man så på slutten av 90-tallet, men derimot få aktørene til å spille på lag med myndighetene. Det har ført til en dobling av reisende på jernbanen. Ved å hente erfaringer fra mange land, kan vi lage den norske miksen, sier Solvik-Olsen.

– Du mener det er fornuftig å konkurranseutsatte strekninger i Norge?

– Vi har konkurranse på vedlikehold, vi har konkurranse på godstransport, vi mener det vil være gevinster med å ha litt mer konkurranse på persontransport.

Meldingen om jernbanereform kan være ferdig før sommeren.

SISTE NYTT

Siste nytt