Hopp til innhold

Trodde de svarte Brønnøysund – mener de ble lurt

Selskapet Mdhuset AS har fått flere klager mot seg fra selskaper og enkeltpersonforetak som mener seg lurt av telefonselgere de trodde ringte fra Brønnøysundregistrene.

På pinne - iskonsept

BLE OPPRINGT: Gründerne i selskapet bak iskonseptet På pinne ble oppringt av telefonselgerne i Mdhuset, og trodde det kunne ha med Brønnøysund å gjøre siden de akkurat hadde registrert seg der.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

NRK har fortalt om selskapet Mdhuset, og hvordan frivillige lag og organisasjoner føler seg lurt etter oppringninger der de sier de fikk inntrykk av at det allerede eksisterte en avtale med katalogselskapet.

Geir Arne Glad

FÅR KLAGER: Geir Arne Glad hos Brønnøysundregistrene bekrefter at de har fått klager på Mdhuset fra bedrifter som skriver de har trodd telefonselgerne ringte fra det offentlige registeret.

Foto: Pressebilde fra Brønnøysundregistrene

En annen metode for salg fra Mdhuset er å ringe helt nyoppstartede virksomheter, forteller flere bedrifter og selskaper til NRK.

Flere forteller at de har blitt oppringt like etter at de registrerte seg i Brønnøysundregistrene, og at de oppfattet det som telefonselgerne hadde tilknytning til Brønnøysundregistrene. Også den nasjonale registerenheten har mottatt henvendelser og klager om dette.

– Vi får henvendelser fra personer i næringslivet som har blitt oppringt på en slik måte at det er mulig å oppfatte det som at de i andre enden ringer fra Brønnøysundregistrene, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Glad i Brønnøysundregistrene til NRK.

Mdhuset selv fastholder at de forteller både hvem de er, og hvem de ikke er i forbindelse med salg.

– Vi har retningslinjer på at alle må signere kontrakt med oss der det står hvem vi er, vilkår og pris. Der står det også hvem vi ikke er, sier pressekontakt Trond Iversen i Mdhuset.

NRK har fått innsyn i åtte slike klager som er sendt til Brønnøysundregistrene fra det siste året. I klagene skriver næringsdrivende hvordan de følte seg lurt av telefonsamtaler rett etter registrering i de offentlige registrene.

Kommunikasjonsdirektøren i Brønnøysund sier registeret ikke liker at noen ender opp med å føle seg lurte.

– I enkelte tilfeller mistenker vi at noen har utgitt seg for å ringe fra Brønnøysundregistrene. Dette er da i en gråsone, og vi liker det selvfølgelig ikke, sier Glad.

Unge gründere føler seg lurt

En av de helt nystartede bedriftene som føler seg lurt er et lite foretak med planer om et helt nytt og sunt isprodukt.

Anne-Marthe Hellgren og to andre unge gründere i selskapet Paletas Norge AS vil forsøke å tjene penger på konseptet På pinne. De har satset mange egne penger på en idé de tror på.

Allerede samme dag som de ble registrert kom telefonen fra selgerne fra Mdhuset.

Anne-Marthe Hellgren

IRRITERT: Anne-Marthe Hellgren vil starte ispinne-produksjon, men føler hun fikk en unødvendig og uønsket telefon fra Mdhuset.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

– Jeg trodde det hadde noe med det å gjøre fordi at summen som de krever er veldig lik administrasjonskostnaden i Brønnøysundregistrene, som vi var forberedt på å betale. Det var derfor jeg trodde at det var de, sier daglig leder Anne-Marthe Hellgren.

Hun trodde det selgerne snakket om var en katalogtjeneste som hang sammen med den helt ferske registreringen hos myndighetene.

I ettertid ergrer Hellgren seg over at hun, slik hun ser det, lot seg lure inn i en avtale hun egentlig ikke ønsket.

– Jeg snakket med ham på telefon med ganske dårlig dekning, og jeg er ganske ny i gamet og jeg svarer ja på spørsmål om det er jeg som er daglig leder. Og så sier han: «Kan du svare meg OK på SMS-en som jeg sender deg nå for å bekrefte at jeg snakker med riktig person». Så tenkte jeg ja det klarer jeg jo, så jeg svarer ok, forteller hun til NRK.

Først etter telefonsamtalen fant hun ut hva hun egentlig hadde sagt ja til, og at det var noe hun egentlig ikke ønsket å kjøpe.

– Hva tenkte du da?
– Først ble jeg skikkelig lei meg og sint. Jeg trodde ikke det gikk an å drive business på den måten som de gjør, sier Hellgren.

Flere klager

Hellgren med gründerbedriften for isproduksjon er heller ikke den eneste som har følt seg lurt av Mdhuset rett etter registrering i Brønnøysundregistrene.

NRK har sett flere klager sendt til den offentlige registerenheten, og de som jobber for å hjelpe næringslivet mot useriøse aktører eller svindel har også merket at flere føler seg lurte.

– Mange av dem som kontakter oss har blitt oppringt tidlig om morgenen. I telefonsamtalen har de blitt opplyst at de har registrert seg i Brønnøysund, slik mange av enkeltpersonforetakene faktisk har, sier seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets sikkerhetsråd.

Arne Røed Simonsen

ADVARER: Arne Røed Simonsen i Næringslivets sikkerhetsråd advarer folk som starter nye virksomheter, og ber de ta forholdsregler.

Foto: Morten Brakestad/lysbordet.no

Næringslivets sikkerhetsråd anbefaler alle ferske med eget foretak eller organisasjon om å være spesielt oppmerksomme.

De understreker at mange ikke er helt klare over at de ved å få eget organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene er å regne som en profesjonell part, og dermed ikke lenger har samme rettigheter som forbrukere – for eksempel angrerett eller mulighet til å reservere seg mot telefonsalg.

– Det er mye fortvilelse. For mange er dette like mye en psykisk belastning som et økonomisk tap. Til sammen er de ganske fortvilet mange av dem, sier Simonsen om de som kontakter ham for å få hjelp.

Les rådene: Varslingslisten – selvhjelpsråd for norske virksomheter

– Hva sier de som henvender seg om Mdhuset?
– Generelt handler det om at man har misforstått eller det ikke er oppfattet hvem som henvendte seg. Det forveksles med Brønnøysundregistrene, Gulesider eller andre katalogtilbydere, sier Simonsen.

Brønnøysundregistrene advarer

De som faktisk driver de offentlige registrene i Brønnøysund liker ikke at noen utnytter navnet og statusen deres som en seriøs aktør.

– Brønnøysundregistrene er kjent med at det er aktører som opererer i nærheten av grensene lovverket setter. Vi jobber for ordnede forhold i næringslivet, og liker da slik virksomhet dårlig, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Glad i Brønnøysundregistrene.

Mdhuset - dør i Storgata 32

BAK DØR: Bak denne røde døra skal Mdhuset holde til, men de vil ikke møte NRK for tv-intervju.

Foto: Olav Døvik / NRK

Mdhuset er ikke den eneste aktøren de får klager på, og registerenheten har lagt ut en egen melding på sine sider der de advarer mot juks.

– Vi oppfordrer næringsdrivende som blir oppringt av noen som virker å utgi seg for å være Brønnøysundregistrene om å ta kontakt med oss. Da kan vi følge opp det som skjer, sier Glad.

Det siste året har de mottatt åtte klager direkte knyttet til Mdhuset. Derfor tok registeret kontakt med katalogselskapet med krav om en forklaring.

– Vi har kontaktet firmaet, og de bedyrer dyrt og hellig til oss at de ikke driver denne typen virksomhet. For oss er det derfor krevende saker, sier kommunikasjonsdirektøren, som sier det er vanskelige saker å ha med å gjøre.

Mdhuset: Har retningslinjer for å unngå misforståelser

Katalogselskapet Mdhuset nekter for at de har utgitt seg som Brønnøysundregistrene for å lure noen.

Samtidig innrømmer de at de får en del klager på forhold som ligner på dette.

– Vi har registrert en del klager på det, og vi har oppdaget at nyregistrerte bedrifter er mer sårbare, sier pressekontakt Trond Iversen i Mdhuset.

Selskapet understreker at de ikke inngår avtaler med nye kunder uten at alt er klart og tydelig. Dermed sier de at de alltid har både skriftlig godkjenning av avtale. Det er spesielt viktig for nye bedrifter forklarer han.

– De har mindre erfaring og er ferske, og derfor har vi retningslinjer slik at alle må signere kontrakt med oss der det står hvem vi er, vilkår og pris. Der står det også hvem vi ikke er, sier Iversen og legger til at de også gjør opptak der de også ber om bekreftelse på at kundene har forstått.

AKTUELT NÅ