Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gått gjennom 9.000 TV-reklamer på åtte barnekanaler. I tillegg er 30 forskjellige blader og direktereklame på Facebook tatt med. Bare 4 prosent var mat- og drikkereklame for usunne produkter rettet mot barn, skriver Aftenposten.
– Vår kartlegging viser at eksponeringen er langt mindre enn debatten om tematikken gir inntrykk av, sier forsker Annechen Bugge i SIFO, som sammen med Marit Rysst har laget rapporten for Helse- og omsorgsdepartementet.
Kino og Facebook inneholdt mest reklame for usunne ting. Forskerne fant tvert imot at det viktigste budskapet i mat- og drikkereklamer var helse, sunnhet og naturlighet.
I stedet er det mengden reklameavbrudd på enkelte barnekanaler som bekymrer. Dermed blir barna sittende lenger foran skjermen, og småspisingen øker, viser internasjonale studier ifølge Bugge.
Regjeringen foreslo i fjor å stramme inn på markedsføring rettet mot barn under 18 år. Spesielt ble det trukket fram usunne varer som inneholder lekegaver. Forslaget skapte reaksjoner som at regjeringen ønsket å forby eksempelvis Kinderegg og Happy Meal, noe den forsikret om at ikke var tilfelle.
(NTB)