Den siste hurtigbåten fra Tromsø til Finnsnes onsdag ble raskt fylt opp da den klappet til kai i Tromsø. Da båten la ut på ferden videre, klokken 16,15, sto Kine og Harriet igjen, sammen med flere andre.
– Det var i hvert fall 30 personer som ikke fikk være med på båten. Det var folk som nærmest ble dyttet av landgangen, og folk som hadde tur/retur-billett fikk til svar at det ikke var problemet til mannskapet om bord i båten, sier Kine Thomassen.
– Ikke fikk vi beskjed om hva vi kunne gjøre, og ikke var det satt opp buss som kunne frakte oss videre, forteller Harriet Larsen.
De fant veien til en restaurant i sentrum, hvor de satte seg for å vente.
– For oss går det greit. Jeg har heldigvis en snill mann som kommer fra Finnsnes for å henter oss, en tur som tar cirka fem timer til sammen, men det er ikke sikkert det er alle som er like heldige som oss, sier Larsen videre.
Ingen plassgaranti
Kurt Bones, direktør i Troms fylkestrafikk, kjenner ikke til onsdagens hendelse.
– Men på generell basis kan jeg si at det er uvanlig at det er så fullt på båtene i midtuken. Vi har ikke noen plassgaranti på våre båter, så er det fullt, så er det fullt. Og da kan ikke vi gjøre noe, sier han.
Larsen og Thomassen bruker båten jevnlig mellom Finnsnes og Tromsø, til tross for at Troms fylkestrafikk og rederiet Boreal har hatt store problemer med hurtigbåtrutene siden Boreal tok over rutene i 2011.
- Les mer om hurtigbåtskandalen
- Les også:
– Men nå er det slutt. Fra nå av skal jeg kjøre bil til krampen tar meg. Måten de håndterte situasjonen på i dag er ikke akseptabel, sier Harriet Larsen.
Innfører mulighet til å reservere plasser
– Vi ønsker at alle våre reisende skal være fornøyde, men det er alltids noen som har forventninger som ikke blir møtt, sier Kurt Bones til NRK.
Han forteller at Troms fylkestrafikk jobber med et nytt tilbud som kan løse deler av utfordringen med fulle båter.
I hele Troms kan reisende nå betale med mobilen på kollektiv transport. Som en del av den såkalte mobillett-løsningen, jobber de nå med muligheten for å kunne forhåndsreservere en plass på hurtigbåtene.
– Vi håper å ha dette på plass i løpet av året, sier han.