Hopp til innhold

Krever ti millioner etter avtalebrudd

RunEco trodde de hadde en avtale om å levere løsninger til Troms fylkeskommunes hurtigbåter. Nå går de til sak.

MS "Fjordprinsessen"

Torghatten Nord fikk videreført rutene mellom Tromsø og Skjervøy, og Tromsø og Lysnes med MS 'Fjordprinsessen'.

Foto: Torghatten Nord

– Vi ønsker erstatning etter at vi ble ført bak lyset. Vi hadde en samarbeidsavtale som skulle føre til at teknologien vi hadde patent på skulle bli realisert. Nå har vi tapt store penger, sier Rune Ødegård i firmaet RunEco til NRK.

Firmaet fra Sandane i Sogn og Fjordane skulle utvikle teknologi til nye, miljøvennlige hurtigbåter.

Troms fylkeskommune bestemte seg i 2009 for å bygge båtene som skulle settes inn på rutene mellom Tromsø og Skjervøy, og Tromsø og Lysnes.

Videreførte gammel kontrakt

Under anbudsrunden var det laveste anbudet som kom inn tre millioner kroner høyere i året enn det fylkeskommunen hadde budsjettert med.

Dermed valgte de heller å videreføre samarbeidet med Torghatten Nord og hurtigbåten "Fjordprinsessen", og forkastet den nye teknologien.

– Vi gikk med et håp om at det skulle realiseres. Jeg sendte flere henvendelse for å få bekreftelse på avtalen, uten svar, sier Ødegård.

Vil ikke kommentere

Nå krever firmaet ti millioner kroner fra fylkeskommunen.

Tidligere fylkesråd for næring, Kari-Anne Opsal, fylkesrådsleder Pia Svensgaard og Bjørn Laksforsmo i Torghatten nord står på vitnelista når saken skal i retten i oktober.

Ingen av dem ønsker å kommentere saken.

Båt frå RunEco

Slik ser en av båtene fra RunEco ut.

Foto: RunEco

Flere nyheter fra Troms og Finnmark