Bomstasjonen ved Nordkapptunnelen - Siden 1999 har det vært bompenger for å kjøre Nordkapptunellen. - Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Siden 1999 har det vært bompenger for å kjøre Nordkapptunellen.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Her blir det slutt med bompenger

Snart er siste krone betalt for Nordkapptunnelen.

29. juni blir bompengene på vegen til Magerøya i Nordkapp kommune historie.

I 1999 fikk Magerøya fastlandsforbindelse (FATIMA), med delfinansiering via bompenger. Klokka 17 stenger bomstasjonen.

– Dette har vært et stort løft, og vi vil takke trafikantene og befolkningen, som har vært med på å betale dette store prosjektet. Vi ser et godt resultat, og vi er glade for at vegutbyggingen er nedbetalt to år før tiden, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Prosjektet ble vedtatt av Stortinget i mai 1993, og allerede samme år stod daværende samferdselsminister Kjell Opseth for markeringen av byggestart.

Totalkostnad ble 1078 millioner kroner (1999-kroner). Bompengebidraget utgjør omlag 210 millioner kroner.

Bompengestasjonen er en av de siste manuelle bompengestasjoner i Norge. Bompengeselskapet eies av Nordkapp kommune og Finnmark fylkeskommune.
FATIMA har en total lenge på 28,6 kilometer.

Nordkapptunnelen er 6,8 kilometer, og var i sin tid Europas lengste undersjøiske vegtunnel. Den går mellom Vesterpollen og Veidnes.

Honningsvågtunnelen er 4,4 kilometer lang og går mellom Sarnes og Honningsvåg.
Veidnesbrua går over Kobbholbukta ved Veidnes og er 520 meter lang.

Flere nyheter

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)