Fra 1. juli innføres nye EU-regler om differensiert arbeidsgiveravgift i EU og Norge. Disse reglene innebærer at bedrifter innen transport, energi og finans som nå har lav eller ingen arbeidsgiveravgift i distriktene, plutselig må punge ut til staten.
Nå ber den norske regjeringen visepresidenten i EU-kommisjonen om en gjennomgang av reglene, for å se om man kan unngå disse sektorunntakene.
– Ordningen med lav avgift er viktig både for distriktene og næringslivet, og vi vil nå jobbe med å få en så god ordning som mulig. Det vil vi gjøre helt frem til den endelige avgjørelsen er tatt, sier kommunalminister Jan Tore Sanner (H).
Sanner mener unntakene fra hovedregelen om at det skal være mulig å ha forskjellig arbeidsgiveravgift, vil føre til mer arbeid og byråkrati for bedriftene.
I Norge er det særlig Nord-Troms og Finnmark som nyter godt av lav arbeidsgiveravgift gjennom den såkalte Tiltakssonen.
- Les også: – Skremmende at Tiltakssonen er glemt
- Les også: Transportnæringen frykter avgiftsendringer
- Les også: De rødgrønne får skylda
Ennå tid igjen
Regelendringen trer ikke i kraft før 1. juli, og i EU jobbes det nå med å definere nøyaktig hvilke sektorer som ikke skal kunne ha lavere avgifter. Sanner håper å kunne utnytte den tiden til å få gjennom endringene Norge vil ha.
– Jeg tror vi kan rekke den fristen. Nå må vi bruke det tids vinduet til å argumentere for færrest mulige sektorunntak og så smidige regler som mulig. Det gjør vi i brevet til EU kommisjonen, og det vil vi gjøre dersom vi får et møte med dem.
– Bra med offensiv holdning
Den nye offensive holdningen fra Regjeringen blir godt mottatt av næringslivet i Nord-Norge.
Regiondirektør i NHO Finnmark, Marit Helene Pedersen er glad for at man nå vil forsøke å snakke direkte med dem som står for regelendringene.
– Jeg er svært fornøyd med at de er mer offensive enn vi har sett tidligere. Det er viktig å ta kontakt med lovgiverne direkte og fortelle om hvordan dette vil være et dårlig regionalpolitisk virkemiddel.
Pedersen mener at økte kostnader for transportsektoren vil bety mye alt av næringsliv i distriktene.
– I distriktene er man helt avhengig av transportnæringen, og økte kostnader der vil bety økte priser til kundene deres igjen.