Hopp til innhold

Åtte av ti tar ikke nok pauser

Mange trailersjåfører hopper over hviletiden, men slipper unna med lave bøter. Og utenlandske sjåfører slipper billigere unna.

8 ut av 10 utenlandske lastebilsjåfører bryter kjøre- og hviletidsbestemmelsene på nordnorske veier.

Det viser tall fra Statens Vegvesen.

Men mange av de utenlandske sjåførene slipper unna med lavere bøter.

Einar Sparboe Lysnes i politiet sier at loven på et vis forplikter politiet til å gi lavere bøter til utenlandske trailersjåfører.

– Vi skal legge vekt på inntekten til den som straffes når størrelsen på boten bestemmes, sier Lysnes, og viser til straffelovens § 27 .

– Og en del utenlandske statsborgere kommer jo fra et land som har et helt annet inntektsnivå. Det er vi nødt til å ta hensyn til en viss grad.

Krever lik straff

Norges Lastebileierforbund krever at utenlandske sjåfører straffes like hardt som sine norske kolleger:

– Hensikten med regelverkene og alle kontrollene blir helt uthulet, sier advokat Robert Aksnes i Norges Lastebileierforbund.

Kjøre- og hviletidsbestemmelsene er felles for hele EØS-området, og sier hvor lenge lastebilsjåfører kan kjøre før de må ta seg en pause.

Mener det fører til skjev konkurranse

Aksnes mener forskjellsbehandlingen fører til konkurransevridning.

– De som velger å bryte hvilebestemmelsene i stedet for å hvile slik de er pålagt, kan gjennomføre flere transportoppdrag når andre må hvile. Sånn sett kan de tjene mer, og kanskje kunne gi lavere priser, sier han.

Statens Vegvesen skal nå øke kontrollen av utenlandske sjåfører. De håper at strengere kontroller vil føre til færre brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark