– Dette er fremtida. Det tror jeg det ikke skal herske noe tvil om, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
Fjernstyrte tårn, interkontinentale ruter og store investeringsplaner var blant nyhetene da Avinor presenterte sin strategi for flyplasser i Nord-Norge i dag.
Disse nyhetene kan vise seg å bli redningen for de små flyplassene i nord som er dyre i drift. Mot slutten av tiåret kan 15 flytårn ha blitt erstattet av fjernstyrte kontrollsenter.
Og det stopper ikke der. Også sikkerhetskontrollen kan på sikt bli fjernstyrt, forteller Falk-Petersen.
– Vi begynner med tårnet. Så skal vi også fjernstyre sikkerhetskontrollene og operasjonssentralene på de ulike lufthavnene etter hvert. Det gir en helt annen hverdag enn vi har i dag, sier han.
– Kan øke lønnsomheten betraktelig
I dag reiser det seks millioner gjennom Avinors lufthavner i året. I 2040 kan tallet være det dobbelte. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen beskriver planene til Avinor som spennende.
– Det å ha en egen satsning for nordområdene for å se hvordan man skal få lufthavnstrukturen til å henge sammen vil på sikt kunne gi et bedre tilbud, og også medføre at flere vil komme til å reise, sier han.
I dag finansierer Avinor underskuddet ved lufthavnene i nord med 820 millioner kroner i året, samtidig som de legger opp til å investere 8-13 milliarder kroner i nordområdene fram mot 2040.
Solvik-Olsen tror at innvesteringene vil lønne seg på sikt, og at Nord-Norge vil få en bedre kobling ut mot resten av verden.
– Det er jo kjent at Avinor sitt samfunnsoppdrag er at de lønnsomme flyplassene skal finansiere de ulønnsomme. Det som er det spennende med strategien til Avinor er hvordan man kan få de ulønnsomme flyplassene til å bli mer lønnsomme, samtidig som de flyplassene som i dag går i null har potensialet til å øke lønnsomheten betraktelig.
Mulig med sommerruter til New York og Tokyo
En økning i antall flypassasjerer vil dessuten kunne gi rom for flere europeiske destinasjoner fra Tromsø og Bodø, med potensial for interkontinentale sommerruter til for eksempel New York og Tokyo.
– Og det gjør jo at man setter landsdelen på kartet på en helt annen måte, sier Solvik-Olsen.
Konsernsjefen mener det er viktig å ha flyplass, også i de ytterste delene av distriktene.
– Det er et viktig poeng, at dersom vi skal drive de minste, så må vi gjøre det på en annen måte enn det vi gjør i dag.
– Vi investerer ganske så voldsomt. Men vi har gode rammevilkår, og nå har vi fått justert dem slik at de skal bli enda bedre. Vi skal løse de oppdragene som vi ser for oss på en god måte, også i fremtiden, sier han.
Håper å bevare flyplassene
Den nye teknologien vil gjøre de ansatte ved flytårnene overflødig. Det bekymrer ikke Tove Mette Bjørkmo (AP), som er fylkesråd for samferdsel i Nordland.
– Hvis dette systemet både kan gi økt sikkerhet, billigere drift og billigere investering, så er det en lykke.
– Det er veldig bra for den flyplasstrukturen vi har i Nordland, som jeg håper vi klarer å bevare i framtida, avslutter hun.