Hopp til innhold

– Arbeiderpartiet vinner stunt-kampen

Drosjesjåfør stuntet har blitt sett over 1,5 millioner ganger på YouTube. – Kjempeviktig med slike stunts for å nå velgerne under 30, sier kommunikasjonsekspert.

Årets valgkamp går mot slutten, og det har ikke manglet på kreative stunt fra partiene for å kapre nye stemmer til valget. Enkelte stunt har kanskje mer vellykket enn andre...

Her kan du se noen av årets valgstunt.

Valgkamp er sesongen da politikere gjør rare ting for å få oppmerksomhet. Årets valgkamp har ikke vært noe unntak.

– Jeg tror mange av disse stuntene kan fungere veldig godt dersom de har lagt en plan for hvordan de skal spre det, få oppmerksomhet og få folk til å snakke om det. Da tror jeg nok de vil ha en god effekt, sier Brita Bjørnbakk, som jobber med kommunikasjon og markedsføring.

Kommet for å bli

Bjørnbakk tror sosiale medier og stunts påvirker velgerne og at de partiene som er best på dette vil ha en klar fordel.

– Det her er veldig spennende nye former for sosial markedsføring som vi ser at flere og flere av partiene har gått ut og gjort i år. Det er veldig interessant å se at de beveger seg inn i nye kanaler, sier Brita Bjørnbakk, som jobber med kommunikasjon og markedsføring.

Det er særlig unge velgere som kan nås på denne måten.

– Det er klart at når man skal ut i sosiale medier som Facebook og Twitter så må det være litt spenstig og annerledes. De snakker til en målgruppe, de under tretti, hvor bare femti prosent går ut og stemmer. Det å tenke litt nytt får å få appell i denne gruppen tror jeg er kjempeviktig.

– Positivt for demokratiet

Det er i gratis og ytre seg på de dominerende sosiale mediene, noe også små partier med beskjedne budsjetter er fornøyd med.

– Det koster ikke noe å ytre seg, det som eventuelt koster noe er for eksempel å produsere videoer du vil legge ut, sier Mona Høvset, kommunikasjonssjef i Kristelig folkeparti.

Hun peker på at man stort sett kommuniserer med sine egne når man går ut på sosiale medier.

– På sosiale medier når man i veldig høy grad ut til sine egne. Jens Stoltenberg nådde ut til veldig mange med drosjestuntet, men han fikk også god hjelp av medieomtalen, sier Høvset.

Partiet Rødt fikk også medieomtale da partileder Bjørnar Moxnes guidet folk på riking-safari på Oslos vestkant.

– Mitt inntrykk er at det er utjevnende mellom de partiene som har mye penger og oss som har mer beskjedne budsjett. Det er sikkert en fordel å ha penger, men ikke så mye som vi ser på reklameplakater i Oslo. Vi nyter godt av frivillig innsats fra våre medlemmer og sympatisører, sier Mari Eifring, partisekretær i Rødt.

Hun understreker likevel at hun ikke ønsker seg en utvikling der penger blir viktigere i valgkamp.

– Også i dag kan man kjøpe annonse plass på Facebook og sørge for at budskapet når ut til folk som ikke følger deg. Jeg håper ikke vi får en utvikling mot amerikanske tilstander, hvor man ikke har noen sjanse i valg hvis man ikke har mye penger, sier Eifring.

Mari Eifring, leder i Rød Ungdom

– Vi bruker ikke reklamefolk til å komme opp med ideer, sier Mari Eifring, partisekretær i Rødt.

Foto: ErlendAas / Scanpix

Sosialdemokrater på sosiale medier

Det valgkampstuntet som har fått mest oppmerksomhet i år er nok statsminister Jens Stoltenberg som kjører drosje i Oslo. Det fikk også internasjonal blest, selv om norske velgere nok var Stoltenbergs viktigste målgruppe.

– Når man gjør som Stoltenberg som har lykkes med å spre det og fikk over en og en halv million visninger på YouTube da er det ikke noe tvil om at det har en kjempe effekt. Når man gjør mindre stunt der du ikke har lagt planen godt nok og du ikke får spredt det da har det begrenset virkning, sier Bjørnbakk.

Hun mener Arbeiderpartiet er det partiet som får mest ut av de nye mediene.

– I år tror jeg ikke det er noen tvil om at Jens Stoltenberg på Twitter og Arbeiderpartiet på Facebook har gjort et knakende godt sosialt valg så langt, sier hun knappe fire dager før valget, sier hun.

Bjørnbakk mener det vil være en stor fordel for arbeiderpartiet om de greier å holde fordelen sin på sosiale medier.

– I årene som kommer tror jeg ikke man kan la være å tenke på sosiale medier når man driver valgkamp. Det er en kanal der du får si akkurat det du har på hjertet uten å bli avbrutt, avslutter hun.

– Jeg tror mange av disse stuntene kan fungere veldig godt dersom de har lagt en plan for hvordan de skal spre det, få oppmerksomhet og få folk til å snakke om det. Da tror jeg nok de vil ha en god effekt, sier Brita Bjørnbakk, som jobber med kommunikasjon og markedsføring.

Se intervjuet med Brita Bjørnbakk