Video – Uten pensjonistene stopper fergetrafikken helt opp - Foto: Nyhetsspiller /

– Uten pensjonistene stopper fergetrafikken

Det er akutt mangel på maskinister på fergene langs kysten. Nå er det pensjonistene som holder trafikken gående. – Hadde det ikke vært for dem ville det stoppet helt opp.

Ifølge Rederienes Landsforening fraktes det 40 millioner passasjerer på ferger i Norge hvert år. Men for få maskinister gjør at kapasiteten svekkes

– Maskinister er den mest etterspurte gruppen, ganske enkelt fordi de utdannes færre enn det er behov for. Det bekymrer oss, sier administrerende direktør i Rederienes landsforening Harald Thomassen.

administrerende direktør i Rederienes landsforening Harald Thomassen - Administrerende direktør i Rederienes landsforening Harald Thomassen.

Administrerende direktør i Rederienes landsforening Harald Thomassen.

Det haster med å få utdannet flere maskinister. Hvis ikke kan det få konsekvenser flere steder langs kysten, ifølge Thomassen.

– Alderssammensetningen blant maskinister er høy. Det er flere som vil gå av i årene som kommer, og det kan føre til at enkelte fergesamband kan stoppe opp, fordi man ikke har godkjente maskinister, sier han.

Kan ikke bruke den største ferga

Men allerede nå kan man se konsekvensene av maskinistmangelen.

På Kjerringøy utenfor Bodø legger ferga MS «Kjerringøy» fra kai. Igjen på fergeleiet ligger ferga MS «Virak» som kan ta dobbelt så mange biler. Det er egentlig den som skulle ha vært i drift.

– Det er mangelen på maskinister som er årsaken, sier skipsfører Jens Thommesen.

MS «Virak» skulle ha vært i drift på dette fergeleiet allerede fra årsskiftet. Nå mangler det en maskinist for å få til ei treskiftsordning.

Må ty til pensjonister

MS Kjerringøy og MS Virak - På Kjerringøy utenfor Bodø er det MS «Kjerringøy» som må frakte passasjerene, selv om MS «Virak» har størst kapasitet. Mangelen på maskinister har skylden.

På Kjerringøy utenfor Bodø er det MS «Kjerringøy» som må frakte passasjerene, selv om MS «Virak» har størst kapasitet. Mangelen på maskinister har skylden.

Inntil videre må mange fergesamband ty til pensjonerte maskinister for å holde fergene i drift. De siste 10 årene har andelen arbeidende pensjonister på sjøen i Norge gått fra 300 til 1100.

Et eksempel på det er Steinar Ovesen. Han begynte som avløser på MS «Kjerringøy» da han ble pensjonist. Nå har han vært her i ni år og har ingen planer om å gi seg.

– Jeg blir 70 til sommeren og sertifikatet går ut om fire år. Vi får se om jeg overlever det, men jeg kan jo fornye sertifikatet da også, sier han.

Det finnes ungdom som tar jobb på ferger. Men det mange ferger og hurtigbåter som er avhengige av at erfarne mannskaper jobber lengre enn til pensjonsalderen.

– Hvis ikke pensjonistene hadde tatt jobb som maskinist hadde fergefarten stoppet opp langs hele kysten. Det kan jeg garantere, sier skipsfører Thommesen.

Mannskapet på Kjerringøy-ferga tror jobb på andre typer fartøy er mer attraktivt for yngre maskinister, og både vaktordninger og betaling kan ha noe å si.

– Jeg har et inntrykk av at det er de som betaler mest som har lettest for å få folk, sier Thommesen.

Skipsfører Jens Thommesen - – Hvis ikke pensjonistene hadde tatt jobb som maskinist hadde fergefarten stoppet opp langs hele kysten. Det kan jeg garantere, sier skipsfører Jens Thommesen.

– Hvis ikke pensjonistene hadde tatt jobb som maskinist hadde fergefarten stoppet opp langs hele kysten. Det kan jeg garantere, sier skipsfører Jens Thommesen.

NRK setter pris på at mange bidrar med meninger, erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet. Takk for at du begrunner dine meninger og avstår fra personangrep. Innlegg som ikke følger våre regler for deltakelse kan bli slettet.

Flere nyheter

Flere dyrearter er fortsatt preget av oljeutslippet fra «Exxon Valdez» utenfor Alaska 24. mars 1989. 
- I dag ser det normalt ut, men stikker du spaden i grunnen kommer det opp olje, forteller Bjørn Einar Grøsvik, forsker ved Havforskningsinstituttet.

– Billigere å la oljetankerne gå på grunn

Mens båtene utenfor norskekysten blir større, bygger Norge ned beredskapen som skal hindre skipskatastrofer med påfølgende miljøødeleggelser. – Det vil være billigere å rydde opp etter oljeutslipp enn å ha en statlig slepebåtberedskap, hevder konsulentrapport.

Les saken