Rekordtørt vintervær, lite nedbør og mye vind har ført til at svevestøvnivåene i Mo i Rana har skutt til værs.
Så langt i år har det vært 24 døgnoverskridelser for svevestøv i Rana, skriver Rana Blad.
Det er mer enn i løpet av hele fjoråret tilsammen. Da ble det nemlig registrert 17 overskridelser.
– Det er ikke bra, for å si det sånn. Hvis vi sammenligner med tidligere år, så er det ganske mange overskridelser, sier Miljøvernrådgiver i kommunen, Allan Berg.
Rana er en industritung kommune, men Berg forteller at det ikke bare er snakk om svevestøv fra industrien.
– Det er også mye svevestøv som virvles opp fra veien. På dager med mye støv fra veien, da er det størst konsentrasjoner i rushtrafikken, sier han.
I fjor var det Stavanger som var verst i klassen med 51 overskridelser. Deretter fulgte Drammen, Oslo, Grenland og Trondheim.
- Her kan du se hele oversikten:
Kan bli stilt for retten
Tidligere har NRK fortalt at store deler av Norge har så høye nivåer av lokal luftforurensning, at Norge kan bli stilt for retten av EFTA`s overvåkningsorgan ESA. Norge har fått to måneders frist til å besvare uttalelsen. Deretter vil ESA vurdere om de skal bringe saken inn for EFTA-domstolen.
Miljøvernministeren mener det er kommunene som må ta ansvar for å få ned mengden av svevestøv.
Det jobbes det nå med i Rana.
Der har kommunen, Statens Vegvesen og industrien i Rana har gått sammen for å hindre overskridelser av svevestøv.
– Vi forsøker å begrense trafikktettheten på enkelte dager. Vi ser også på muligheter for å unngå at vinden drar med seg mye støv fra industrien, sier Berg.
– Ikke rekordår
Selv om overskridelsene er høye for 2014 er de foreløpig ikke i nærheten av rekordåret 2006. Da ble det registrert 94 overskridelser.
– Vi vet jo ikke hva høsten og vinteren bringer av værforhold og andre faktorer som kan påvirke mengden av svevestøv, men vi gjør i hvert fall det vi kan for å hindre overskridelser, sier Berg.
– I fjor hadde vi 17 overskridelser og Stavanger hadde 51. Vi ligger på en 3.plass, etter Tromsø og Lillehammer. Hver by har sine utfordringer, enten det gjelder vær, trafikk, industri og geografi.