Du har sikkert kommet over det i Facebook-feeden din allerede. Videoer der du kan se deg rundt i et rom eller landskap bare ved å bevege på mobilen. Med spesielle briller og hodetelefoner blir opplevelsen endra bedre.
Under NHO Reiselivs årskonferanse i Svolvær denne uka, fikk næringa en forsmak på hva de har i vente, da Bjørn-Morten Nerland i Stargate Media viste fram noe av det de har jobbet med.
Som leder for et selskap som tilbyr interaktiv 360 graders videoproduksjoner for både mobil, web og ulike installasjoner, er han ikke i tvil om potensialet som teknologien gir reiselivsnæringa.
– Jeg tror i høyeste grad at reiselivet kommer til å drive VR 360 graders video framover. Denne teknologien gir deg en utrolig sterk følelse av å være til stede på en destinasjon, sier Nerland.
– Du tar på deg noen briller, og så er du med ett inne i et nytt miljø. Rundt deg ser du fjell og fjorder. Bak deg står kanskje noen fiskere, og en kasse med fisk. Du er til stede, og møter miljøet på en helt annen måte enn du gjør med tradisjonell flatskjerm.
– Stort potensial
For å lage disse interaktive produksjonene, har selskapet til Nerland utviklet spesialbygde rigger som ikke nødvendigvis er billige. Enn så lenge er det kostbart og tidkrevende å gjøre VR på en skikkelig måte.
Men teknologien blir stadig mer tilgjengelig. Gjennom ulike apper kan vanlige folk laste opp egne bilder, og gjøre dem interaktive.
Nye mobiltelefoner vil gjør det enda enklere å dele unike reiselivsopplevelser på nett og sosiale medier. Dette gjør teknologien til «en gave for reiselivet», mener markedsstrategisk leder John-Steve Linløkken i Nordnorsk Reiseliv.
– Dette har stort potensial. Man får en helt annen mulighet til å oppleve et sted før man besøker det, som kan bidra til at flere oppdager den unike naturen vi har i Norge.
Mener dette er fremtiden
En stor aktør innenfor opplevelsesbasert turisme i Lofoten, er selskapet XXLOFOTEN. Salgssjef May-Britt Paulsen er klar på at dette er framtiden.
– Ny teknologi gir oss nye muligheter til å dele opplevelser i mye større grad enn før. Ikke bare vi, men også forbrukerne, som i vel så stor grad bidrar til markedsføringen av regionen, sier Paulsen.
De har selv satset mye på videoinnhold allerede, og har ikke delt ut en eneste brosjyre på 8 år. For et selskap som er opptatt av å gjøre naturen tilgjengelig for gjestene, vil VR og 360 graders video på sikt bli et naturlig steg videre.
– Opplevelser er i tida, og trigger hvor folk vil reise.