– Dette er en milepæl, det har vært en lang beslutningsprosess før vi fikk klarsignal for å gå i gang. Nå skal det ryddes en del skog før sprengningsarbeidet kan starte. Vi går i gang både på nord- og sørsida av fjorden, sier regionveisjef Thorbjørn Naimak, da han sammen med Narvik-ordfører Tore Nysæter stakk spaden i snøen mandag morgen.
Byggearbeidene skulle for lengst vært i gang, men i dag tas det første spadetaket for Hålogalandsbrua som vil bli Norges tredje lengste bro.
Ordfører Tore Nysæter (H) i Narvik kommune er over at broen endelig skal begynne å ta form.
– Vi er en god del måneder på etterskudd etter den oppsatte tidsplanen og det er jo sterkt beklagelig, men gjort er gjort og nå får vi se fremover og glede oss over at vi kommer i gang.
– Vil bety mye
Broen skal krysse Rombaksfjorden mellom Narvik og Øyjord, noe som vil bety en innkorting av E6 på 18 km og ei redusert reisetid på 15 til 20 minutter.
- Les også: Mangel på fagfolk forsinker den etterlengta Hålogalandsbrua
- Les også: Denne brua skal gjøre slutt på trailersjåførenes mareritt
Hålogalandsbrua vil bli 1.500 meter lang, med et fritt spenn på 1100–1350 meter.
– Det blir utrolig spennende og inspirerende å se denne brukonstruksjonen begynne og reise seg etter hvert. Jeg tror de fleste kommer til å bli overrasket over hvor stort det blir, sier Nysæter.
– Vi gleder oss veldig til den står ferdig. Det vil bety mye for både transport og logistikk.
Forsinket
Hålogalandsbrua skulle opprinnelig stå ferdig i 2016. Men tidligere i år sa prosjektleder, Einar Karlsen, i Statens vegvesen at broen blir minst ett år forsinket.
I dag ser han fram til at arbeidet endelig kan starte.
– Det blir en god dag. Nå vet vi at vi virkelig er i gang. Det har vi lengtet etter. Vi har strevd i flere år med planlegging og prosjektering og nå har vi fire år fremfor oss med hektisk aktivitet.
Karlsen mener man nå kan forvente at broen står klar sommeren 2017.
– Det er realistisk. Allerede i dag annonseres det store betonganbudet som går ut på å bygge de over 170 meter høye tårnene.
Brua har vært anslått å koste 2,4 milliarder kroner. Etter endringer i momsreglene er det nye anslaget tre milliarder kroner.
– Tidligere betalte vi kun moms på materialer som ble bygd inn i en veikonstruksjon, mens det nye er at vi betaler full moms på alt.
Han mener ikke utsettelsene bidrar til å gjøre broprosjektet dyrere enn det i utgangspunktet var.
– Nei, det er ikke sikkert. De store tallene i kostnadene er markedssituasjonen, og hvor lavt entreprenørene er villige til å gå med sine anbud for å få jobben. Det kan slå begge veier.