Hopp til innhold

– Kan ikke forstå at noen sier nei til en flyplass til 2,2 mrd betalt av staten

Heller ikke Norwegian og SAS klarer å bli enige om den planlagte storflyplassen på Helgeland.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Bjørn Kjos avfeier lave trafikkprognoser for en ny flyplass i Mo i Rana. Han mener det godt kan bli 300.000 reisende årlig mellom Mo og Oslo.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / NTB scanpix

– Helgeland er et interessant område med en fantastisk vakker kystlinje. Det er åpenbart et marked for både nasjonale og internasjonale flyvninger, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Han kan ikke skjønne at flertallet av kommunene i regionen ikke vil ha storflyplass i Rana.

– Flyplassen skal jo betales av staten. Og vil føre til økt vekst på Helgeland.

Splittet region

Den nye storflyplassen på Helgeland har splittet regionen i mange år, men om noen måneder skal Nordland fylkesting og Stortinget si ja eller nei til planene. Prislappen er beregnet å være over to milliarder kroner, for det som vil bli den første flyplassen som er bygd i Norge siden 1998.

Kjos mener tidligere rapporter som viser et forventet trafikkgrunnlag på kun 100.000 reisende i året på direkterute til Oslo i 2025 ikke kan stemme.

– Det må være feil. Dersom man ser på befolkningsgrunnlaget som finnes på Helgeland, må det anslaget være veldig konservativt.

Ifølge Kjos bør det være mulighet for inntil fire daglige direkteavganger fra Helgeland med Norwegians store jetfly i fremtiden.

SAS uenig

Like positiv er ikke direktør for samfunnskontakt i SAS, Ove Myrold. Han ser ingen grunn til å trekke Urbanets rapport som tilsier et trafikkgrunnlag på 100.000 passasjerer i året, i tvil.

Urbanet sin rapport er basert på innspill fra alle flyselskapene i Norge, også Norwegian. At Bjørn Kjos har vyer og ser litt lenger fram i glasskula er prisverdig, men i en situasjon hvor man skal danne et beslutningsgrunnlag for en relativ stor investering, er Urbanet-rapporten den eneste vitenskapelige og holdbare dokumentasjonen vi har. Den står SAS 100 prosent bak, sier Myrold.

Han sier SAS er opptatt av at vi skal ha et godt tilbud til hele landet.

I utgangspunktet er det positivt med en stamflyplass mellom Bodø og Værnes. Men Hauan-prosjektet er ikke en løsning for hele Helgeland. Derfor er vi i tvil om det er en god løsning for regionen. Det blir et veldig svakt trafikkgrunnlag.

Myrold sammenligner trafikkgrunnlaget på Helgeland med Indre Troms.

– Bardufoss har to-tre flyavganger om dagen. Det er ingen løsning for næringslivet på Helgeland.

– Kunne reist til LA

Fredag fortalte NRK om helgelendingene som i dag i snitt må ut med over 2700 kroner per billett for å komme seg til Oslo. Det er priser som Bjørn Kjos kommenter på denne måten:

– Det sier seg selv at det er meningsløst høyt. Du kan reise til Los Angeles eller Bangkok for den prisen.

Storflyplass Hauan

En ny storflyplass utenfor Mo i Rana er beregnet å koste mer enn to milliarder kroner.

Foto: Nordic - office of Architecture
Strid om storflyplass