Kunne du tenke deg å sykle gjennom Bergen sentrum på lange strekk over brostein? Det kommer til å bli realiteten i fremtiden om bystyret får gjennom sitt ferske forslag.
– Brosteinstraseer er ikke en optimal sykkelvei. Generelt er det en ubehagelig opplevelse å sykle på brostein, særlig om man har høy fart, sier Hulda Tronstad i Syklistenes landsforening.
Hun mener brostein ikke er syklistenes beste venn.
– Ønsker man å erstatte deler av biltrafikken med sykkel, så må det legge til rette for sykkel og da må man tenke både på traseer og underlag, sier Tronstad til NRK.
– Har du prøvd å sykle på noen gode brosteinstraseer?
– Jeg har prøvd noen ordentlige dårlige brosteinstraseer, og det er ubehagelig.
- LES OGSÅ: Slik sykler du best gjennom Bergen
Bystyret går for brostein
Onsdag fikk Venstre bystyret med på å satse på sykkeltraseer i Bergen sentrum med sykkelvennlig brostein.
– Det går helt fint å sykle på brostein, hvis man legger brostein på rett måte. Det finnes sykkelvennlig brostein som er god å sykle på, seier Tina Åsgård fra SV, som støtter forslaget.
Bystyret ber om at det i den grad det er mulig så skal en legge sykkelvennlig brostein der det er etablert sykkeltraseer gjennom nye eller allerede etablerte brosteinsgater eller brosteinsbelagte områder.
– At det tas hensyn når det velges ut brostein, er veldig viktig, sier Tronstad i Syklistenes landsforening.
- LES OGSÅ: Høye mål om sykkel, men lite penger
– Brostein øker trafikksikkerhet
– Jeg tror folk ser verdien av å ha brostein i gatene våre og at det er en viktig kvalitet ved Bergen som by, sier Åsgård.
– Vil brostein bidra til at bilene forsvinner ut av sentrum?
– Ikke i seg selv, men kjører man på brostein, så vil man sakke ned farten. Bilene vil kjøre sakte og rolig, og bidra til god trafikksikkerhet for gående og syklende.