Hopp til innhold

Bybane-valget utsatt til etter påske

Byrådet får ikke svar på de nye kostnadsberegningene for Bybanen før i vår. Dermed blir trasévalget ytterligere utsatt, til tross for at regjeringen venter på en regning fra Bergen.

Bybanen langs Bryggen

BYBANE OVER BRYGGEN?: Det endelige trasévalget er nå ytterligere utsatt.

Foto: Norconsult/Bergen kommune

Filip Rygg

TÅLER Å VENTE: Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) vil ha alle tall på bordet.

– Økonomi har vært en viktig del av debatten, og vil også være det for den endelige beslutningen. Det er mange partier som er opptatt av økonomien, så det er klart at det er vanskelig å ha en sak uten av kvalitetssikringen kommer på bordet, sier byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF).

Fylkesrådmann Rune Haugsdal ble før jul bedt om å komme med en tilleggsutredning av kostnaden for de ulike traséalternativene for Bybanen til Åsane.

– Det ene er hva det faktisk koster, men det andre er hva det faktisk vil koste oss på sikt. For det skal jo betales blant annet med bompenger. Så dette er viktig å vite, slik at vi har en gjennomførbar, realistisk bybane. Det er et fantastisk prosjekt, og det må ikke stoppes ved at vi ikke har all fakta på bordet, sier Rygg.

– Tåler absolutt å vente

Det var BA som i dag først meldte at fylkeskommunens utredning ikke blir klar før påske. Det betyr en ytterligere utsettelse for Ryggs fremleggelse av byrådssaken om ny trasé, som han egentlig hadde planer om å legge frem til behandling i november.

Dette er viktig å vite, slik at vi har en gjennomførbar, realistisk bybane.

Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF)

Statsminister Erna Solberg sa til NRK før jul at hun ventet på regningen for Bybanen, men nå må hun og alle andre tåle å vente en stund til.

LES OGSÅ: Meiner bybane-rekninga må på bordet

– En så viktig sak som dette tåler absolutt at vi får alle tall på bordet. Nå er det mange som har vært opptatt av disse tallene, beregningene og hvilke konsekvenser disse tallene har. Og da synes jeg vi skal ta oss tid til det, sier Rygg.

– Vil vise seg om det er grunn til å være kritisk

De ulike traséalternativene er ventet å koste mellom 6 og 10 milliarder kroner, basert på de første utredningene.

– Er det ikke en kritikk mot utredningene at tallene ikke er på plass?

– Tallene har man jo på plass, så vil jo de neste tallene vise om det er grunn til å være kritisk, sier Rygg.